lauantai 15. tammikuuta 2011

Tuplat eli Dance & Circuit

Eilen päädyin kahdelle ryhmäliikuntatunnille varasijoilta, joten olihan niihin sitten mentävä kun molempiin pääsi!

Dance
Tämä oli kyllä todella kivaa! Tanssia, mutta ei kuitenkaan mikään Zumba kopio. Ja sykemittarikin osoitti, että muukin tanssiliikunta kuin Zumba voi olla tehokasta. Mullahan ei Zumbaa vastaan ole todellakaan mitään vaan olen innokas zumbailija ja oikeastaan sen ansiosta olen tällä liikuntatielläni, sillä ensin puraisi Zumbakärpänen, sitten jumppakärpänen :D Zumba olikin ensimmäinen ryhmäliikuntatunti, jolle osallistuin (tai no ihan eka oli Pilates jossa oli 5hlöä, joten ei niin stressaavaa). Muistan yhä edelleen miltä tuntui tunnin alussa kun sydän hakkas tuhatta ja sataa jännityksestä (sykemittari paukutti yli 170:tä paikallaan seistessä), mutta niin vain kotona DVD:tä harjoitellut askelkuviot siivittivät mut tunnillakin vauhtiin ja siitä se alkoi.

Mutta eihän tän pitänyt kertoa Zumbasta vaan Dancesta :D
Eli tunnin mittaan harjoiteltiin erilaisia lyhyitä askelkuvioita eri biisien tahtiin ja lopuksi niistä sitten muodostui yksi yhden biisin kokonaisuus, joka vedettiin viimeiseksi. Ohjaaja oli hauska, kannustava, innostava ja osasi hommansa kaikin puolin. Oma paikkavalintani (se perimmäisin nurkka) hieman hankaloitti askelien seuraamista kun en ihan aina ohjaajaa nähnyt, mutta omapahan oli vikani.
Tunnista jäi iloinen fiilis ja se sopi perjantai-iltaan loistavasti eli Suositteluni!

Koska sykemittarini ei tallenna kuin yhden suorituksen niin tästä tunnista ei jäänyt muistiin kuin kalorimäärä joka oli 1h aikana huimat 565kcal.



Circuit
Tämä tunti oli heti edellisen perään ja kun ohjaaja ryhtyi asettelemaan välineitä paikoilleen tuli olo, että mihin himskuttiin mie oon nyt nenäni työntänyt, että ihanko pakko on kaikkea kokeilla?
Circuit eli kiertoharjoittelutunti eli perinteisesti se kuntopiiri sisälsi eri pisteitä eri liikkeineen. Noin joka toinen piste oli sykettä kohottava, joka toinen sitten lihaskunto-liike.
Nyt viisaampana voin sanoa kuitenkin, että onneksi jäin vaikka jo mietin lähtemistä, sillä treeni oli tosi tehokasta ja liikkeet pystyi tekemään rauhassa omaan tahtiin toisin kuin esim. pumpissa, jossa kaikki tekee samaan tahtiin. Eikä siellä kukaan edes toistaan kerennyt tuijottelemaan, joten pullapallo (eli minä) ja harvinaisuus (tunnille eksynyt mies) saivat treenata laiheliinien joukossa ihan rauhassa.
Ohjaaja kiersi harjoittelussa mukana tehden itse myös näitä liikkeitä ja kannusti tuntilaisia. Hän kävi myös korjaamassa jos huomasi jonkun tekevän liikkeen väärin tai hänet saattoi myös huikata omalle pisteelle jos oli ongelmia. Hiukka kade mä oon kyllä tän ohjaajan kropalle... ei oo kyllä kovin äkkiä yhtä mun silmiin täydellistä kroppaa tullut vastaan. No siitä omasta kropasta haaveillessa sitten...

Sykemittari kertoo tunnista näin:
Aika: 59min 57s eli 1h
Keskisyke 152
"in Zone": 37min 14sek
Kulutus: 558kcal

3 kommenttia:

  1. Mukavalta kuulosti tuo circuit, ainakin kertomasi perustella.
    Uskaltaisikohan sitä itsekin lähteä, esim. -10kg päästä, mukaan johonkin ryhmäliikunta tunnille. Yleensä menemisen esteenä on vain juuri se "kaikki tuijottaa"-tunne.

    VastaaPoista
  2. blueberry: "kaikki tuijottaa"-tunne on kyllä _ällö_! Mä oon onneksi saanut taottua päähäni, sen että tuijottakoot ihan rauhassa jos haluavat, mutta useimmitenhan se on vaan tunne kun enhän mäkään missään jumpassa kerkeä ketään tuijottamaan niin miksi sitten joku kerkeäsi _juuri minua_ mulkoilemaan :D

    VastaaPoista
  3. iive, niinhän se on, että jos jumppaan lähtee, ja tunnin jälkeen oikeasti miettii, että onko itse ehtinyt kiinnittää jonkun muun vatsa-, reisi- tai käsivarsimakkaroihin mitään huomiota.. No ei todellakaan ole! on yleensä täysi työ pysyä mukana ja tehdä liikkeet oikein, kuten varmasti kaikilla muillakin.
    Mutta silti se -tunne- asiasta on juuri se pahin.. joka ainakin itselläni tällähetkellä estää osallistumisen tuollaiseen..

    VastaaPoista

Kiitos :)