perjantai 25. helmikuuta 2011

Let's Ride Again!

Puolisen vuotta oli kulunut siitä kun viimeksi istahdin Spinning-pyörän selkään ja voi miksi, miksi olen vitkutellut ja vatkutellut näin kauan vaikka salillekin olen päässyt???

Spinning on yksi mun suosikkilajeista. Vaikka siellä ei kaloreita palakaan tuhansittain niin silti voisin nostaa sen ylivoimaiseksi ykköseksi aerobista kuntoa parantavien lajien listalla. Sillä Spinnussa sä vaan voit mennä sitä tahtia mitä haluut, sillä vastuksella kuin haluut ja vaikkapa siinä asennossa kuin haluut! Kukaan ei nää / huomaa / tuomitse. Jalat ei mee solmuun (no ei kai, kun ne on lukoilla kiinni niissä hiiskatin polkimissa) niin kuin tanssitunnilla, et voi tippua (steppilaudalta???), kaatua tai muutenkaan kovin helposti loukata itseäsi.

Kunnon kannalta varmaan parhainta on se, että jokainen polkija voi pitää sen oman sykkeensä juuri itselleen sopivalla tasolla eli sillä optimilla kunnon paranemista ajatellen. Eli ei mitään hirveitä maksimisykkeitä koko aikaa. Meidän salilla on käytössä Spinnussa Suunnon Fitness Solution-järjestelmä eli suomeksi polkijoilla on sykevyöt ja tietokone-ohjelma siirtää sykkeet salin edessä olevalle näytölle. Tunnin lopuksi saat sähköpostiin raportin kuinka olet polkenut. Ohjaaja tietenkin aina kertoo tunnin mittaan millaista sykettä nyt tavoitellaan.

Mulla itsellä ei ole käytössä tuota sykesysteemiä (kun ei ole ollut varaa ostaa sitä vyötä), mutta omasta sykemittarista voi onneksi pysyä suurinpiirtein kartalla missä mennään.

Spinning on tosi hyvä laji myös huonokuntoiselle, ylipainoiselle tai vaikkapa iäkkäämmälle ihmiselle. Pyörän penkki voi tuntua muutamalla ensimmäisellä kerralla hieman epämukavalle, mutta uskokaa vaan siihen tottuu. Tottuu jopa niin, että kuntosalin kuntopyörät on ihan mummokamaa sen jälkeen (ja varsinkin kun niissä ei voi polkea seisaalteen!).

Kun menet spinningiin ensimmäistä kertaa niin varaa mukaan hyvät kengät (ei kauhean ohutpohjaiset), VETTÄ ja pyyhe. Polvipituiset housut on parhaat, mutta pärjäät kyllä pidemmilläkin malleilla, sillä aina voit tunkea lahkeet sukkiin ;D Jos innostut lajista niin itse tykkäsin hankkia myös pyöräilykengät ja -hanskat (salihanskat käy myös).
Ensimmäisellä kerralla kannattaa aina ohjaajalle sanoa olevasi ensikertalainen, sillä pyörien säätäminen on tärkeää, yksinkertaista, mutta ehdottoman tärkeää ja siitä ei ilman neuvoja tule yhtään mitään. Sitten vaan säädöt, selkään ja polkemaan! Se on ihanaa! (Ai onko minulla kenties jotain intohimoja tätä lajia kohtaan? Ei kai? :D  )

Kuva täältä.
Tänään oli muuten punnituspäivä ja vaaka näytti sen saman 77kg kuin viimekin viikolla. Tosi hyvä juttu! Sillä viime viikon pudotus oli sen 1,6kg vatsataudista johtuen. Kuitenkaan näistä ei tullut yhtään "plussaa" takaisin kun pääsin taas terveiden kirjoihin.



Ruuan suhteen on mennyt suht ok. Vähän fiilaamista edelleen syömisrytmissä ja kalorimäärissä. Kirjaan KK:hon vasta ennen iltapalaa päivän kalorit ja monesti on sitten tullut mentyä vähän liian kevyesti. Illalla on sitten pitänyt tätä vähän passailla ettei nyt ihan hirveitä vajeita jäisi. Tänään onkin ollut tankkauspäivä eli olen syönyt vähän runsaammin, mutta siis terveellisesti. Päivän loppukalorit jää kuitenkin vielä muutaman sadan vajeelle. Tosin liikunnassa kulutettuja kaloreita tässä ei kyllä huomioida eikä kyllä sitä tän päiväistä ihanaa duunipäivää saunottajana ;P

4 kommenttia:

  1. Oh, kuulostaapa ihanalta, spining innostuksesi nimittäin.
    Se kuuluu itsellänikin ehdottomasti niihin lajeihin, joita haluan "sitten joskus" kokeilla.. Kunhan olen ensi siinä kunnossa ulkonäöllisesti, että kehtaan salille mennä, ilman että läskit joka puolelta pursuavat :D

    Ja hieno saavutus tuo 1,6kg pudotuksen pitäminen vatsataudin jälkeenkin. Kroppa kun ottaa aina takaisin mitä on menettänyt. Mutta sulla on pysynyt tuo laihtuminen ihan hyvin, kun ei ole noussut :)

    VastaaPoista
  2. Sulla on kivoja kirjoituksia :) Ja ihan mahtava tuo teidän salin syke-spinning! Ite kävin aiemmin innokkaasti spinnissä, mutta nyt olen keskittynyt saliin (ja jumppaan aerobisessa) :) Haluun muskeliiiiii :D

    VastaaPoista
  3. Mulla on Core hakusessa noi muskelit kanssa, mut ensin pitää saada peruskunto kuntoon ja siihen on tuo spinnu kyllä tosi hyvä :) Sata kertaa oon mielummin siellä tehokkaan tunnin kuin raahustan tuolla pakkasessa ja taitan jalkani. Kevättä ja lenkkikelejä odotellen ;D ja sitä että pääsee pikkuneidin kanssa taas pyöräileen ihan oikeasti. Viime kesänä päästiin vähän vasta harjoittelemaan :P

    VastaaPoista
  4. Hei,

    laitoin haasteblogin pystyyn osoitteeseen: http://1160kilometria.blogspot.com. Osallistua voi sekä kilometreillä että tunneilla, tuntitavoitteena toistaiseksi 500, kunnes joku keksii paremman tavoiteltavan määrän.

    VastaaPoista

Kiitos :)