maanantai 14. maaliskuuta 2011

Mistähän sitä jatkaisi?

Äiteen luota lähti kaapin perukoilta matkaan Nutriletin startti-paketti, joka on kyllä tosin hieman vajaa. Oisko noita pusseja nyt 3-4 päiväksi? Samoin löytyi vajaa purkki Allia ehkäpä noin kahdeksi viikoksi, riippuen paljonko niitä päivässä sitten popsisi.

Antibioottikuuri löytyi ihan apteekista, sillä lääkärin tuomio oli tänään poskiontelon tulehdus, antibioottikuuri ja sairaslomaa edelleen. Oonkin kyllä todella väsynyt ja pieni kuumeilu jatkuu edelleen :(
Viikonlopun rumban jälkeen ei jaksanut kuin nukkua koko päivän. Vaikka mun ei kipeänä niin tarvinnutkaan mitään erityisemmin tehdä (kakkua lukuunottamatta) niin silti matkustaminen ja yleinen hälinä vei veronsa ja olin kotiin päästyä ihan totaalisen uupunut.

Kyllä otti päähän soittaa tänään lääkäriaikaa ja sitten töihin, että sori tytöt, oon vieläkin kipeä. Varsinkin kun tiedän ettei se sijaisten hommaaminen ole niin kamalan helppoa... mutta nyt pistän kaikki luottoni tuohon antibioottikuuriin josko se saisi nyt tämän sairastelukierteen poikki, pääsisin töihin, salille treenaamaan ja kunnolla taas tän kuntoon-projektin jatkumaan muuallakin kuin täällä blogissa. Mutta nyt on ainakin aikaa suunnitella :)

Mä en varsinaisesti ole noiden Nutrilettien ja Allien ystävä tai siis mun pääideologia on tosiaan se, että ihminen laihtuu kun katsoo mitä suustaan alas pistää ja sen ruuan ei todellakaan tarvitse olla mitään kituutus-ruokaa tai pahaa. Mutta koska nyt tarjoutui mahdollisuus noita tuotteita kokeilla ilmaiseksi niin miksipäs ei. Varsinkin kun viime viikon aikana olen suustani pistänyt ihan mitä vaan on mieli tehnyt ja sehän nyt ei todellakaan ole ollut mitään kovin kevyttä. Mulle tekis varmaan ihan hyvää sellainen huone tai pöytä mihin olis läjäytetty ne kaikki mun syömät "roskat" niin kuin ne kaikissa tv-ohjelmissa tekee, vois olla aika järkyttävä ja pysäyttävä näky.
Eilenkin kotimatkalle piti ostaa pussillinen karkkia vaikka kroppa huusi pahaa oloa kaiken mässäyksen jälkeen, mutta silti se karkkipussi vain piti saada syödä. Miksi?
Kropassa on nyt siis totaalisen tukkeutunut ja pöhöttynyt olo. Onneksi tämän päivän "kevyt" soppa-ruokavalio on saanut oloa hieman helpotettua.

Aamiainen: Mysliä 0,5dl + viili 182kcal
Lounas: Kasvissosekeitto (pakaste) + 2rkl raejuustoa + 2kpl kananmuna + 0,5dl rusina 402kcal
Välipala: Elovena välipalajuoma 2dl + mehukeitto 2,5dl 236kcal
Päivällinen: Kanakeitto 3dl + 2rkl raejuustoa + 2kpl näkkileipää, margariini, keittokinkku, salaatinlehti 395kcal
Iltapala: Greippi + näkkileipä, margariini, keittokinkku, salaatinlehti 151kcal
Eli yhteensä 1366kcal

Kiloklubi herjaa liian vähästä kasvisten määrästä (577g ;) ), liian paljon korkeaenergisiä juomia (elovenajuoma + mehukeitto, hyi pahasta ;) ) ja liian vähäkuituisista viljatuotteista. Noita viljatuotteita mä kyllä ihmettelen koska mysli on täysjyvää 10% kuitua, näkkileivät taas Ryvitan täysjyvänäkkäriä 17,5g/100g. No kaipa noissa on sitten jotain liian vähän? Ellei Kiloklubi laske myös Elovena välipalajuomaa noihin viljatuotteisiin?

Tuo välipala oli kyllä ihan "katastrofi", sillä ensinnäkin tuo Elovena oli pahaa ja siinä on varmaan huimasti kaikkea käsiteltyä tai mitenkä muutenkaan kaurasta saisi tuollaista juomaa? Hauskaa on, että kun tuoteselostetta tutkii niin siinä ei ole ollenkaan E-aineita. Kuitenkin se sisältää E 341 eli trikalsiumfosfaattia (hapettumisenestoaine), stabilointiaine eli pektiini eli E440 (haitaton) sekä lisäksi lisättyä kasvikuitua (ilmeisesti siksi, että tuotteen kuitupitoisuutta saadaan lisättyä?).

Eihän tässä nyt sinänsä mitään pahaa E-ainetta ollut, mutta mua huvitti se tapa kuinka nuo aineet oli tuohon ainesosaluetteloon laitettu. Vastahan YLE uutisoi sitä kuinka ruokateollisuus on alkanut vähentää noita E-koodeja ainesosaluetteloista koska ihmiset ovat ruenneet karttamaan niitä. Eivät ne aineet tosin ole mihinkään tuotteesta hävinneet vaan ne on nimetty toisin, joten ihmiset luulevat ettei niitä tuotteissa ole. (Katso juttu täältä!)

Elovenaa mä olen aina pitänyt hyvänä merkkinä johon voi luottaa, mutta bisnestähän se on sekin. Aitoa ruokaa kirjassa kirjoitetaan näin:  
Elovena Täysjyvämuro 4 viljaa -pakkauksessa lukee isoin kirjaimin ”100 % täysjyvää”. Tuoteseloste kertoo kuitenkin aivan muuta: täysjyväkaurajauho (33 %), täysjyväruisjauho (19 %), täysjyvävehnäjauho (16 %), täysjyvämaissijauho (10 %), sokeri, mallassiirappi (ohrasta), riisijauho ja suola. Makeutusaineiden, riisijauhojen ja suolan yhteinen osuus on siis 22 prosenttia. Rehellinen pakkausteksti olisi ”78 prosenttia saksalaista täysviljajauhoa”.
Pahinta oli se, että mä olin ostanut tuon juoman PikkuNeidille :( noh, mutta jäipä antamatta! Eihän tuo nyt mikään kamala juttu olisi ollut jos olisi antanut, mutta jotenkin nyt tutkimisien jälkeen rupesi ärsyttämään koko juttu ;/ Toisaalta mä olen tekopyhä kun aion parin päivän päästä rueta vetelemään kaiken maailman laihdutusvalmisteita, joten :P

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)