torstai 23. kesäkuuta 2011

Tasapainoilua

Vai elämän tasapainoa?

Tämä on pitkä vuodatus, toivon että silti luet sen, varsinkin jos olet taipaleesi alussa!

Olen jo hetken ollut ihanassa tasapainossa, missä minun ei tarvitse punnita, laskea tai mitata ruokaani. Ruokavalioni on tasapainottunut tuotteisiin, jotka maistuvat minulle, mutta myöskin tekevät minulle hyvää! (Toisin kuin hirveät pitsat ja lisäainesotkukaramellit...) En missään vaiheessa ole pystynyt hyväksymään Jutta Gustavsbergin lausahdusta -Ruoka on vain polttoainetta, sillä haluan nauttia siitä mitä syön. Edelleenkään en käytä kermaa enkä voita vaikka karppaajat niiden perään hehkuttavatkin. Olen päätynyt kompromissiin Ingmariini ja kermat nyt ovat jääneet kokonaan pois, sillä en koe tarvitsevani niitä mihinkään.

Perus lounas tai päivällinen. Ruokaa ja salaattia.

Luin tässä erään hyvin vakuuttavan kirjan. (Hertan esittely kirjasta Sokerista, kukkasista-blogissa)
Michael Pollen kirjoitta kirjassaan Oikean ruuan puolesta näin:
Älä syö mitään, mitä isoisoäitisi ei tunnistaisi ruuaksi. Lisäaineet, arominvahventeet, maissitärkkelys ja synteettiset hyytelöimisaineet eivät ole oikeaa ruokaa. Eineksistä löytyy "enemmän rasvaa, vähemmän ravintoaineita".
No ehkäpä syön jotain mitä isoäitini ei tunnistaisi (ja hänkään nyt ei ole kovin vanha), mutta pääasiallisesti ruokani koostuu mahdollisimman puhtaista ja käsittelettömättömistä raaka-aineista. Eikä se ruuanlaitto ole yhtään vaikeampaa kuin ennenkään.
Syo ruokaa. Kohtuudella. Lähinnä kasviksia, etenkin niiden lehtiä. Kasvissyöjät eivät ole yhtä alttiita elintasosairauksille ja elävät keskimääräistä pidempään.
Hmm... vuosia sitten olin kasvissyöjä, mutta nykyään lähinnä sekasyöjä. Vuosia söin todella paljon lihaa. Nykyisin onneksi ruoka koostuu 3/4 kasviksista ja 1/4 lihasta, hyvä näin vaikka vieläkin enemmän voisin lihan määrää vähentää ja lisätä kasvisperäisiä proteiineja...
Koetan kovasti nyt kesän aikana viljellä itse ruokani palstalla ja parvekkeella. Saas nähdä kuinka onnistuu!
Tee ostoksesi marketin reunimmaisilta hyllyiltä ja pysy poissa keskiosista. Isoissa marketeissa tuotteet on yleensä sijoiteltu samalla tavalla: jalostetut elintarvikkeet hallitsevat keskimmäisiä hyllykköjä, kun taas tuoretuotteet löytyvät seinustoilta.
Tämä on aivan totta! Isossa hypermarketissa voi keskustat jättää melkeimpä tutkimatta :D
Olet mitä syöt, ja sekin syö. Toisin sanoen ruuaksi käyttämiemme eläinten syömä ravinto vaikuttaa ruokamme ravintoarvoon ja terveellisyyteen, olipa se sitten lihaa tai maitoa tai munia.
Ensimmäinen askel tällä tiellä oli siirtyä Luomu KEVYTmaitoon sen rasvattoman maidon sijasta. Ehkäpä jossain vaiheessa perheemme siirtyy käyttämään tilamaitoa. Kananmunat ovat vaihtuneet vapaisiin-, virike- tai luomumuniin. Eivät ne niin kalliita ole! Lihan suhteen olisi todellakin petrattavaa...

Miksi kaikki nämä pohdinnat?
No samainen Pollan kirjoitti kirjassaan ilmiöstä, jossa etenkin Yhdysvaltalaiset ylipainoiset kärsivät aliravitsemuksesta vaikka syövät kaloritasolla tuplasti tai jopa triplasti päivittäisen kalorintarpeensa verran. Ravintoköyhän ruuan vuoksi heidän elimistönsä vaatii ruokaa, josta saada vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita, mutta täyttääkseen tämän tarpeen köyhdytetyllä ruualla sitä täytyy syödä valtavat määrät! Tämä sama ilmiö on jo kantautunut eurooppaan ja valitettavasti suomeenkin.
Kevättalvella YLE2:den Voimala-ohjelmassa esiin tuli sana kalorimyrkytys (yhteenveto ohjelmasta täällä: Syö itsellesi parempi elämä!) ja sitäpä kai minäkin olen tehnyt kun olen työntänyt suustani alas ylikalorista moskaa, jossa ei ole hivenaineita, mitään antidioksidantteja, vitamiineja, ei mitään (ainakaan niin kuin olisi hyvä).

Toinen suuri oivallukseni tällä tiellä on ollut muiden lisäaineiden välttämisen lisäksi nämä kehutut, mainostetut ja mahtavat makeutusaineet!
Kuinka hyvin olenkaan voinut ilman niitä! Ja olen täysin vakuuttunut teoriasta, että aineet eivät ole hyvästä.
Wikipedia kirjoittaa makeutusaineesta näin:
Makeutusaine on elintarvikkeiden lisäaine, jota käytetään, jotta tuotteesta saataisiin makea ilman sokerin haittavaikutuksia (runsas energiasisältö ja huono hampaille). Makeutusaineita ovat mm. asesulfaami, aspartaami ja sukraloosi. Niitä käytetään vähäkaloristen elintarvikkeiden valmistuksessa, sillä niiden kalorimäärät ovat hyvin pienet sokeriin verrattuna.
Tuossa voisi heti kiinnittää huomiota ensimmäiseen lauseeseen ja kohtaan; jotta tuotteesta saataisiin makea ilman sokerin haittavaikutuksia (runsas energiasisältö ja huono hampaille): Mutta mitkä ovat ne makeutusaineen haittavaikutukset?
Olen täysin vakuuttunut siitä, että runsas makeutusaineiden käyttö lisää makean- sekä syömisenhimoa. Oli tästä asiasta tehty vakuuttavia tutkimuksia tai ei! Ja olen aivan täysin kyrsiintynyt siitä, että kohta jokainen käsitelty "makea" tuote sisältää jonkinlaista makeutusainetta. Ja erittäin vihainen olen siitä, että näitä lisätään myös LAPSILLE tarkoitettuihin tuotteisiin; jogurtteihin, mehuihin, jäätelöihin jne!

Itse olen päätynyt puolentoista vuoden aikana siihen, etten tarvitse sokeria enkä makeutusaineita. Ja jos joskus jotain sokerista nautin niin se ei minua lihota eikä minun hampaitani tuhoa!

Kauhuissani olen myös teollisuuden heräämisestä Aidon ruuan metsästykseen, sillä uskon että tämän vuoksi tullaan yhä enenevissä määrin tekemään uudenlaisia kikkailuja tuotteisiin, raaka-aineisiin, pakkausmerkintöihin ja ravintotutkimuksiin sekä suosituksiin (joita ruoka-aineteollisuus johdattelee). Hyvänä esimerkkinä on karppaajille tarkoitettu Karppinen-leipä. Voiko epäaidompaa ruokaa olla!?! (no voi, mutta on tämäkin jo aika paha...)

Innoissani olen taasen siitä, että vihdoinkin olen näiden edellämainittujen ruokavaliomuutosten jälkeen päätynyt siihen pisteeseen, joka vuosi sitten tuntui täysin mahdottomalta. Silloin kävin kuuntelmassa Patrik Borgin luentoa rennosta syömisestä. Pidin täysin utopistisena ajatuksena sitä, että ilman kalorien laskemista tai muutakaan kyttäämistä voisi laihtua. Herkut olivat myös täysin pannassa ja liikuntaa piti harrastaa tolkuttomasti, että siitä olisi jotain hyötyä.
Nyt lukiessani Patrikin Rentoa painonhallintaa kirjaa, niin en voi kuin hymistellä perässä, että juuri näin! Näinhän siis on todella hyvä. Fiksu jätkä ;D

Ai ja siis mitä ne teesit ovat?
No syömisen hallinnan neljä pääkohtaa, joita olisi VÄLTETTÄVÄ
1) Liian vähäinen syöminen
2) Epätasainen ateriarytmi
3) Kieltäytyvä ja syyllistävä syömisajatus
4) Ruuan huono laatu

Kirjassa on esitetty myös lista, jossa on tutkitusti merkitystä painonhallinnassa. (arvio vaikutuksesta 100kg-miehellä ~vuodessa)
1) Ateriarytmin tasaaminen yli 10kg
2) Syömiskäyttäytymisen normalisoiminen yli 10kg
3) Kasviksien lisääminen yli 10kg
4) Energiapitoisten juomien vähentäminen 5-7kg
5) Herkkujen kohtuullistaminen 5-7kg
6) Kuitupitoisempien viljatuotteiden valinta 3-4kg
7) Proteiinipitoisuuden lisääminen 2-4kg
8) Vähäsokerisimpien tuotteiden valinta 2-4kg
9) Liian rasvainen ruokavalio sopivaksi 2-4kg
10) Liikunnan lisääminen 1-3kg
11) Rasvan laadun parantaminen 1-2kg
Rennon laihdutuksen ydinasioita; Syöminen normalisoidaan, ateriarytmit laitetaan kuntoon, kasviksia lisätään, juomavalintaja tarkastellaan eikä näissä ole pajon pelivaraa. Rentous tulee siitä, että liikunnasta, rasvasta, kuiduista tai herkuista ei niuhoteta. Niissä kuunnellaan enemmän hyvinvointia kuin lähdetään saalistamaan painovaikutusta hinnalla millä hyvänsä. (Borg; Rentoa painonhallintaa s.41)
 Näin tarkasti kirjasin ruokani vielä jokin aika sitten.

Onneksi ei enää tarvitse!

5 kommenttia:

  1. JG ei tosiaan tunnu välittävän ruuan laadusta tuon taivaallista, pääasia on hoikkuus ja kevyt, rasvaton "ruoka". Suosittelee jopa light-tuotteita.

    Ja sitten blogissaan avautuu kun näkee lomallaan läskejä suomalaisia, hui kauheeta, ja kommenteissa "miljoona" kiitos-viestiä rehellisyydestä. Mitenköhän olisi jos lihavien tilalla olisikin ollut maahanmuuttajat/vähemmistöt tms...Seuraavaksi Jutta voisikin hoitaa alkoholi/huume/tupakkaongelman pois alta=siitä vaan kehittämään selkärankaa ja stumppaamaan/korkki kiinni/lopettamaan humehien syönti. Sehän on niin simppeliä eikös.

    Sorry, meni vähän ohi aiheen ;)

    VastaaPoista
  2. Hei, hyvä ja kattava postaus! Omistan tuon Rentoa painonhallintaa ja nyt kävin kirjastossa lainaamassa kaksi muuta Borgin kirjaa ja muutaman muun painonhallintaa käsittelevän opuksen.

    Olen makeutusaineiden kanssa siinä samaa mieltä, että ennemmin syön tuotteita joissa on käytetty sokeria kuin makeutusainetta. Ne maistuvat paremmalta ja tuntuvat vähemmän konstailulta. Mutta oma paheeni on light-limsa. Huui. Asuntolaan en ole sitä ostanut kuin kerran tai kaksi koko sinä aikana kun olen siellä asunut, mutta kotona sitä on. Nyt olen saanut vähennettyä sen litkimistä kivennäisjuomien avulla. :-D Olen aina inhonnut hiilihappovettä mutta nyt löysin kivan maustetun veden Pirkalta. Pienillä muutoksilla eteenpäin!

    VastaaPoista
  3. Komppaan kupariperhosta tuossa, että tämä on hyvä ja kattava postaus, kiva!
    Ja kuten lisäaineetonta!:ssakin tuli mainittua, niin juuri tuo elintarvikkeiden turha muuntelu on huolestuttavaa.. sen voi tehdä hyväksyttävästi, aidoilla tuotteilla, mutta sen voi tehdä myös erittäin huonosti, ja se jos mikä on pelottavaa :/

    Hyvää juhannusta iivelle! :)

    VastaaPoista
  4. Itsekin olen Patrikin kirjoihin tutustunut ja suurimman osan hänen ajatuksistaan allekirjoitan. Jonkin verran edelleen kirjaan syömisiäni, mutta hyvin olen myös oppinut jo kuuntelemaan kroppaani ja syömään sopivasti. Jo se, että unohtaa laihduttamisen suhteen "kuuriajattelun", tuottaa varmasti tulosta, ei toki niin nopeasti kuin useimmat haluaisivat. Itse ajattelen niin, että tavoitteita on kiva olla, mutta pääasia on voida hyvin. Joihinkin tavoitteisiini olen päässyt, välillä on tullut takapakkia, mutta sellaista elämä on. :)

    Mukavaa juhannusta sinulle!

    VastaaPoista
  5. Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja ajatuksistani, jotka ovat hyvin saman suuntaisia itsellänikin. Itselläni tuo Borgin kirja Rentoa painonhallintaa on pisteillä, mutta olen vasta "alkulöpinät" lukenut. Tiedätkö Iive mistä löytäisi Borgin luentokalenterin? Voisin mennä kuuntelemaan häntä. Seuraan myös hänen blogiaan Pöperöproffa.
    Ihanaa juhannusaikaa!

    VastaaPoista

Kiitos :)