tiistai 12. heinäkuuta 2011

Lääkärillä

Viikonlopun työputken jälkeen (mm. sunnuntaina 14,5h töissä...) sainkin asiakseni jonottaa terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Mun jalat on ihan muusia ja niihin sattuu niin että melkein itkettää. Ensimmäiseksi tuomioksi tuli, että juoksuharjoitukset on nyt sitten tässä ja suunniteltu juoksutapahtuma kannattaisi kenties siirtää jonnekin tulevaisuuteen jos meinaa työkykyisenä säilyä. No eipä niitä juoksuharjoituksia nyt ole voinut paljon tehdäkään näillä koivilla muutenkaan. Sain lähetteen nyt sitten Askelklinikalle tutkimuksia varten. Lääkäri veikkaili madaltunutta holvikaarta (vai jalkaholvi?) no ihan sama, mutta sattuu silti niin maan mahdottomasti. Välillä kipu säteilee reisiin ja lonkkiin asti.

Juhannuksesta alkanut väsymys ja alakuloisuus on vieläkin päällänsä. Ei oikein mitään jaksaisi tehdä kun tuntuu, että on TODELLA väsynyt vain koko ajan. Herätyskellon soiminen aamulla on yhtä helvettiä ja töiden jälkeen ei jaksa tehdä mitään. Koko ajan yritän taistella tätä väsymystä vastaan. Välillä se onnistuu paremmin, välillä huonommin.
Alakuloisuus tulee oikeastaan siitä kun oikein kaipaa sitä energistä hyvää oloa, mitä tässä nyt on alkukesän ollut. Oikein vituttaa se, että olo on kuin lösähtäneellä etanalla. Ei jaksa liikkua, ei jaksa tehdä terveellistä ruokaa, ei vaan jaksa...

Motivaatiota projektille on ollut erittäin vaikea pitää yllä. Onneksi on ollut Suurin Pudottaja mikä edes vähän motivoi ;D ja sitäkin parempi on ollut muiden blogien lukeminen! Pahoittelut kun en ole jaksanut kommentoida, mutta uskokaa vaan, että taatusti olen lukenut kaikki teidän uusimmat vaiheet!
Nyt vaan on pakko rueta jotain jaksamaan tai menee ihan hermo! Olen pohtinut olisinko ajanut itseni kevään mittaan ylikuntoon?

Ylikunnon tyypillisiä oireita
  • korkea leposyke ja/tai korkea palautumissyke (joo)
  • yleinen väsymys ja liikkuminen ei innosta (joo)
  • väsyy treeneissä entistä nopeammin (joo)
  • voimatasot alkavat laskea (no joo!)
  • koordinaatio heikkenee (ai mitä törmäilyä ja mustelmia?)
  • unensaanti heikkenee tai yliuneliaisuus (väsyttää, mutta ei voi nukkua tai sitten voisin nukkua koko ajan)
  • ruokahalu heikko tai valtava, ei normaali – oudot mielihalut ovat tavallisia (ai mikä syöpötys?)
  • voimakas jano tai janottomuus (tästä ny en oikein tiedä...)
  • psyykkisesti ylikierroksilla tai masentuneisuutta, flegmaattisuutta (ihanko totta?)
  • useat flunssat tai jatkuvaa kuumeilua (no ei onneks)
Netistä surffaillessa ei ylikunnon hoitamiseen oikein löydy ohjeita, ei oikein muuta kuin lepo. No sitä nyt on tässä tehty jo aika monta viikkoa ja siltikään ei helpota. Pahenee vain.
Joten siis mikä avuksi? Jotenkin en lääkärissä edes osannut tästä puhua. Esittelin vain jalkojani... tyhmä minä. Mun omalääkäri kun vain on jotenkin semmoinen ettei mulla yhtään kemiat pelaa sen kanssa. No nyt tätä kirjoittaessani päätin vielä varata ajan työterveyteen (ja sain sen muutaman tunnin päähän) vaikka sinne onkin matkaa yli 60km :( Siellä on ainakin lääkärillä aikaa mua kuunnella ja ihan ok lääkärikin.

Sari kommentoi mun aikaisempaan masis-postaukseen näin:
Kun tuun seur. kerran lukemaan, sä oot taas kääntänyt jonkun kasvimaan ympäri ja juossu sata kilsaa :)
 No joo-oo, ei nyt ihan lähde ;D mutta en myöskään halua antaa periksi en sit millään! Tää on niin inhottava olotila koko ajan, ettei mitään rajaa! Ihan selkeät mahdollisuudet ylikunnolle on kyllä olemassa. Vuoden alussa siirtyminen hoitovapaalta töihin, ero lapsesta, samalla mies jäi yllättäen työttömäksi, rahavaikeudet, jatkuva kalorivaje, kovalla teholla urheilu, jatkuvat sairastelut vuoden alussa jne. Eiköhän tuossa listassa ole jo ihan tarpeeksi asioita joilla yksi supermimmi yritetään nujertaa!

Mutta lällällää! Määpä en annakaan periksi!

Hih, netistä löytyi hyvä kuva vaikka siinä siteerataankin Chuck Norrisia (Walker, Texas Ranger hihii, myönnän olen katsonut silloin joskus (siin oli kivoja hepoja, seliseli ;D )...)


















Joten nyt kasa vitamiineja naamaan, samoin sitä kunnollista ruokaa, kodista ahdistavaa kaaosta kuntoon, iltapäivällä lääkärille ja illalla ajoissa nukkumaan! That's the plan!

***iive***

Edit. Nyt siis uudestaan lääkärillä käyty ja aika sekavat on fiilikset... ensiksi pisti mulle sairaslomaa ja "lepokäskyn" eli siis liikuntaa pitää ja tulee harjoittaa, mutta jalkoja säästäen ja kohtuudella. Katsoi myös mun jalkoja uudestaan ja oli samaa mieltä kun terveyskeskuksen omalääkäri eli huomenna soitto askelklinikalle. Piti myös mun ylikunto-pohdintoja erittäin todennäköisenä erityisesti kun ottaa huomioon myös puolen vuoden sisällä tapahtuneet elämänmuutokset ja henkisen rasituksen / stressin ym. ym.

Sekavat fiilikset tulee siitä, että piti jäädä saikulle. Inhoan olla saikulla, sillä siitä tulee mulle ihan törkeän paska fiilis :( Varsinkin kun tiedän tän olevan osittain ihan mun omaa syytä. Toisaalta taas mä olen kyllä todella kovasti koittanut välttää tätä tilannetta ja antaa kropalle sekä erityisesti jaloille mahdollisuuden levätä. Kuitenkin pitkät työpäivät jalkojen päällä.... ja hillitön kiire ja kuumuus töissä... Toisaalta -20kg tiputettua painoa ja hillittömästi parempi kunto (vaik ei sitä ihan nyt just uskoiskaan) tekee musta paremman työntekijän.
Ja sit se toinen juttu eli kommentti lääkäriltä; -Kaikkia nyt ei vain ole tarkoitettu juoksemaan!
Eiiiiiiiiiii, mä en ala! Kerrankin kun mä olen löytänyt jonkun jutun mistä mä nautin ihan hirveästi ja se tekee mulle hyvää (tai no ei siis ilmeisesti mun jaloille) niin nyt mä en sit saa tehdä sitä. 
I H A N  E P Ä R E I L U A!
No onneksi tää nyt ei kuitenkaan ole ihan tässä. Eli katsotaan sitten uudestaan kun on siellä klinikalla käyty ja muutenkin noita jalkoja paranneltu. Mä en kyllä aio ihan helpolla tästä luovuttaa ;D

7 kommenttia:

  1. Voi Iive ihana, ei tähän osaa mitään sanoa :(
    koetan pieni parantua ja jaksaa *voimahali*

    VastaaPoista
  2. berry: Kiitos :) kyllä täältä kovaa taas tullaan :D Ei mua niin vain nujerreta! :D

    VastaaPoista
  3. Iive, voimia täältäkin ihan pirukseen!!!!
    Toivottavasti tänään lääkäritapaaminen on mennyt hyvin. Ylikunnon mahdollisuus tuntuu suurelta ja siihen auttaa lepo. Kyllä sä sieltä ponnistat, halaus ja voimaa!

    VastaaPoista
  4. Tsemppiä!!
    Uskon että voit vielä juosta, ensin lepo, ja kroppa kuntoon kaikin puolin, mutta eiköhän se juokseminenkin onnistu kun varovasti koettaa ja aloittaa.

    VastaaPoista
  5. Hei Iive, sain tänään kuulla omalta kuntoutusohjaajaltani (juossut mm. Helsinki City Maratonin), että me juoksijat joudumme valitettavasti tottumaan mitä erilaisimpiin kolotuksiin ja vaivoihin. Kun ne vaivat sitten ottavat yliotteen eli esim. kestävät toista viikkoa, niin ne kannattaa ehdottomasti tutkituttaa kuten sinä nyt olet tekemässä. Älä vielä ns. heitä kirvestä kaivoon, koska lukiessani naisen juoksukirjaa, niin siellä puhutaan juoksun kautta tulleista vaivoista, niin siellä on myös kerrottu vinkkejä miten niistä vaivoista pääsee eroonkin. Minulla on esim. tällä hetkellä vasen pohje kipeä ja kuntoutusohjaajani kehotti pitämään sitä kylmässä (kylmätyynyllä tai kylmävoidetta) ja tarvittaessa itse sitä hieromaan. Oli viimeisistä isoista mäkiosuuksista viime lauantain juoksussa rasiintunut niin pahoin, että jouduin eilisen juoksuharjoituksen keskeyttämään siinä ilmenneen kivun vuoksi. Varmasti tulet vielä kivuistasi kuntoutumaan, usko pois!

    VastaaPoista
  6. Voihan nenä :/ Kurjaa olla saikulla, mutta olet kyllä levon tarpeessa.

    Ystäväni on innokas liikkuja ja osallistuu joka vuosi Helsinki City Runiin. Viime syksynä hänellä oli palntaarifaskiitti eli jalkapohjan jännekalvon tulehdus ja joutui olemaan pitikään juoksematta ja levossa. Ei se kuitenkaan ole estänyt häntä sen jälkeen juoksemasta :) Uskon, että sinäkin vielä pääset jatkamaan rakasta harrastustasi ja osallistumaan juoksutapahtumiin. Nyt vaan kroppa ilmoitti, että pitäisi muistaa palautuakin välillä. En tiedä onko sinulla kyseessä sama vaiva.

    Mitä nykyisissä opinnoissani olen plantaarifaskiitista oppinut, tärkeintä on juuri lepo ja jatkossa vaivan ehkäisyssä on todella tärkeää pohkeiden venytteleminen. Tennispallolla saa muuten hyvin hierottua jalkapohjaa :)

    Maltahan lepäillä, niin paranet :) Rentouttavaa viikonloppua!

    VastaaPoista

Kiitos :)