lauantai 23. heinäkuuta 2011

Satoa

Ensimmäistä satoa on korjattu ;D (ja älkää huoliko, en tule esittelemään jatkossa joka ikistä kasvattamaani kurpitsaa tahi muuta heinää, nää on nyt vaan ne ekat <3 )

Keskiviikon kanankakan levitykset taisivat auttaa, sillä palsta rehotti. Sadetta ja aurinkoakin on tullut kiitettävästi. Tänään vetelin 2h rikkaruohoja käsin ja haravalla pois. Olipahan homma! Pitäis oikeestaan ottaa teille kuva siitä kuinka hirmuinen viidakko tuolla kasvaa. Ja ne kun ei kitkemällä ees häviä kuin ihan pieneksi hetkeksi. Naapuripalstalla ei ole ketään viljelemässä niin siellä kasvaa rikkaruohot reilusti yli puolen säären, että silleen ;D Hiki valui ja jalat kramppas kun nyhdin rehuja pois (ja neidillä oli lisäksi joku apinavillitys, sillä hän kiipesi koko ajan mun jalkaa tai selkää pitkin, riippuen siitä olinko seisaallaan vai kyykyssä). Helppoa :D

Oman maan satoa :) Muut palstalta, tomaatit parvekkeelta!

Yllättävän hyvin näyttää kuitenkin satoa tulevan. Salaatit on ihan täydessä terässä, sillä se koppakuoriainen ei tykännyt kuin Rucolasta. No syökööt vaan ne sitten jos maistuu. Mulla on parvekkeella monta purkkia Rucolaa kasvamassa. Herneetkin piristyivät lannoituksesta ja ehkäpä muutama palkokin sieltä nyt sitten saadaan.
















Partsilta pistin jo yrttejä pakkaseen. Pakastin myös sipulia ja tuoresipulin varsia. Vähän hölmöä kyllä, mutta en ole aiemmin tajunnut että itsekin voisi sipulia pakastaa, vaikka me töissä useasti käytetään tukusta ostettua pakastesipulia! Mie tykkään kesällä ostaa aina sitä nippusipulia, mutta useimmiten en kerkeä käyttämään kaikkea kun ne jo nahistuvat! Joten eikun pakkaseen vaan. Sama homma toimii muuten myös erilaisten ruukkuyrttien kanssa. Nekin kun tuppaavat nuupahtamaan ennen kuin koko kasvi on tullut käytettyä.

Lämmintä on ollut taas sen +30 astetta koko päivän. Ukkonen hääti meidät palstalta pois, mutta johan tuo kaksi tuntia olikin jo ihan riittävä aika. Illalla ukkonen veti netin pimeäksi ja mokkulan varassa nyt sit ollaan, plaah! Mutta parempi näin kun ei ollenkaan!

Ukkosmyräkän aikaan oltiin Prismassa (taas), sillä en eilen jaksanut sovittaa mitään. Housuja en kuitenkaan sovittamatta voi ostaa... Alesta löytyi syksyksi yhdet Niken ulkoiluhousut ja yhdet Davidin sisä tms. housut. Molemmat olivat -50%, joten tavallaan sain kahdet housut yksien hinnalla ;D Muuta vaatetta mulla onkin kiitettävästi kiitos äiteen ja sukulaisten kun olen heiltä saanut hirveästi pientä vaatetta. Nuo olohousut ovat vaan kuluvaa sorttia ja treenivaatteitahan mulla ei aiemmin ole oikeastaan ollutkaan. No nyt kelpaa niin ulkoilla kuin treenata sisälläkin!

Ulkona treenaaminen olikin mielenkiintoista tänään kun ilmankosteus on varmaan tsiljoona. Tein illalla kahvakuulatreenin parvekkeella ja mahtoi naapureilla sekä ohikulkijoilla olla hauskaa kun heiluin siellä hulluna ;D Lämmittelin ensin astangajoogalla, sitten tein lihaskuntoliikkeitä (ilman kuulaa). Treeni kesti n. 50min, josta kuulailin n. 20-25min. Viimeiseksi tein nopeat venyttelyt koko kropalle. Nyt oikein harmittaa etten ostanut kuulaa aiemmin... toisaalta onhan tässä vielä ulkotreeniaikaa monta kuukautta jäljellä.
Ai nii, tiesittekö että kuulaillessa ei kannata käyttää vauvatalkkia? Tai siis ei ainakaan vauvan rasvatalkkia. Tuloo nimittäin aika liukas kuula ;D Äly ja väläys nimittäin mulla tänään. Kyllähän se pitoa lisää sen hetken, tosiaankin vaan sen hetken :D


Nyt mä oon niin tired!
Ehkäpä vois katsoa vähän töllöä... ai nii sekään ei toimi kun ei toimi nettikään :D No jospa boxilla olis jotain tallessa vai pitäisköhän mennä nukkumaan?


iive

6 kommenttia:

  1. hitto kun sain päivän parhaat naurut tuosta vauvantalkkijutusta :D hyvä iive! :P

    Ja oh mitä satoa! Wau, oon vähän kade.
    Mun pitää alkaa suunnittelemaan parvekkeen laajennusta :P

    Itse pakastan kanssa yrtit sun muut, jos meinaa mennä huonoks ennen ku ehtii käyttää. Samoin esim, jos vihannekset alkaa nuupahtaa jääkaapissa (sinkkutaloudessa ihan mahdollista) niin pilkon valmiiksi ja tungen pakkaseen, sieltä on kiva laiskotuspäivänä ottaa, kun ei tarvii muuta tehdä kuin heittää valmiina pannulle.

    VastaaPoista
  2. Mie oon ronkunut nyt kunnon pakastimen meille (tulee siis lähiaikoina) ja aion pakastaa kaikkea mahdollista. Eipähän tarvitse talvella ostaa niin paljon noita valmiita pakastevihannesjuttuja! Yllättävän paljon pystyy pakastamaan kaikenlaista, ihan banaaneista lähtien ;D

    VastaaPoista
  3. Pakkasithan sipulin hyvin...? Voi nimittäin pakastin pikkuisen tuoksua muutoin sipulilta ;)

    VastaaPoista
  4. Siis voiko vihanneksia, sipulia ja yrttejä pakastaa ihan tuoreeltaan? Ei tartte keitellä vihanneksia tms? Mä olen kova kasvattamaan kaikenlaista, mut esim. basilikat jäi syömättä ja menivät piloille :( Jos olisin tiennyt että ne voi nakata pakastimeen... ootko koskaan kuivannut yrttejä?

    Mulla on kans partsilla tomaattia ja chiliä kasvamassa. Tomaatit on jo aika pitkiä ja kukkivat mut ei näy vieläkään tomskuja. Eivät ehkä ehdi kypsyä tälle kesälle vai mitä mieltä oot? Ens kesäks oon jo suunnitellut kunnon parvekepuutarhan :D

    Ostin hyvän kirjan, "Yrttitarha ruukussa", kannattaa lukea! Siitä löytyy kaikkea mielenkiintoista yrttien kasvattamisesta :)

    VastaaPoista
  5. No kyl mä olen ajatellut että voi pakastaa, kun voihan esim. findusilta ostaa pakasteyrttisekoituksiakin missä ne on ihan ns. raakoja. Ja tilliäkin oon pakastanut iät ja ajat.

    Tomaatit ja mahdolliset kesäkurpitsat meinasin pakastaa niin, että käytän niitä vähän pannulla, jäähdytän ja sitten pakastan. Niinhän on tehty mm. pomodoro vihannessekoitus.
    Samoin paprikaa, chiliä ym. voi pakastaa, en usko että niitä tarvitsee edes kuumentaa. Kun pistää vaan kuutioksi/suikaleiksi ja pakkaseen.

    Kypsennettäviin ruokiinhan nuo on pääasiassa käytettävä, mutta niinhän mä kaupan pakastevihanneksiakin käytän.

    Yrttejä en ole kuivannut koskaan, en jotenkin tykkää kuivattujen yrttien käytöstä :(
    Ja tomaatteja voi koettaa myös kypsytellä lautasella poimimisen jälkeen. Mutta onhan tässä vielä aikaa. Viime kesäinen tomaatti hönki satoa vielä elokuun lopussakin/syyskuun alussa!

    Jos muutto hönkii niskaan niin sitten koettaisin tuota lautasella kypsyttämistä.

    Toppis: en tiedä miten haisee, minigrip-pusseissa pakastin kaikki ;D mut sitten haisee :)

    VastaaPoista
  6. yrttejä ja vihanneksia, tai kuten mä sanon puhuessani kaikista, "rehuja" voi pakastaa melkein mitä vaan. Se on helppoa, kun miettii mitä kaupassa myydään valmiina vihannessekoituksina yms. pakasteena.
    Minä olen kuivannut yrttejä, ja kuivaan tänäkin vuonna, itse kasvatetut (ja kuivatut) yrtit on muuten paljon voimakkaamman makuisia, kuin kaupan kuivatut yrtit, joten sitäkin kannattaa koettaaa!

    Tomaatit ehtivät varmasti kypsyä vielä ihan hyvin, kuitenkin lämpimiä säitä riittää, kuten iivekin totesi, usein elo-syyskuulle asti, joten kiire niiden kanssa ei ole.

    VastaaPoista

Kiitos :)