keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Liikunta


Kiloklubilla on taas vilskettä ja vilinää kun uusia klubilaisia ilmestyy keskusteluihin. Samalla samoja asioita väännetään rautalangasta vuosi vuoden perään :) mutta mikäs siinä, pääasia on, että hommat selkiytyvät ja kaikki saavat tarvitsemansa informaation sekä vertaistuen.

Itse lueskelin Liikunta-osiota ja huomiota kiinnitti Liikunta vs. Ruokavalio laihdutuksessa keskustelut. Liikunnan vaikutuksen painoon kun kerrotaan olevan aika minimaalinen (0-3kg) vuodessa ja siksi laihduttaessa tulisikin kiinnittää huomiota enemmän siihen mitä syö, jolla saa parempia tuloksia. Tämä on mun mielestäni kyllä ihan ok, mutta ehkä hieman voisi tuota liikunnan osuutta kuitenkin muuttaa... Tarkoitan tällä sitä, että turhan monessa paikassa dissataan liikunta aivan kokonaan ja kannustetaan vain syömään paremmin / vähemmän, ei edes hiukan kannusteta liikkumaan ajatellen sen muita hyviä terveysvaikutuksia.

weheartit

Liikunnan terveysvaikutukset painonhallinnassa
Liikunnalla on terveyden kannalta myönteisiä vaikutuksia, vaikka se vaikuttaa painoon vaatimattomasti. Liikunnan lisäys ilman ruokavaliomuutoksia vähentää ylipainoa muutaman kilon. Liikunta muun muassa lisää rasvan ja etenkin vyötärörasvan menetystä, vaikka painonpudotus olisi vähäinen.

Lihasvoiman parantamiseen tähtäävällä liikunnalla on edullisia vaikutuksia kehon koostumukseen siten, että lihaskudoksen eli rasvattoman kudoksen osuus voi suurentua ja rasvakudoksen osuus pienentyä, vaikka paino pienenisi vain vähän. Liikunta tehostaa painonpudotuksen aikaansaamaa insuliiniherkkyyden paranemista ja vaikuttaa edullisesti painonhallinnan tuloksen pysyvyyteen. (www.sydanliitto.fi)

Sydän Leposyke laskee, lihasmassa kasvaa, hapen käyttö tehostuu, sydämen pumppaama verimäärä minuutissa kasvaa.
Verisuonet Ääreisvastus laskee, verenpaine laskee, hiussuonisto paranee.
Luurankolihas Lihasmassa kasvaa, energia-aineenvaihdunta paranee.
Rasvakudos Rasvakudos pienenee, rasvakudos muuttuu laadullisesti.
Luusto Kasvuikäisillä luun määrä kasvaa maksimiinsa, estää ikääntymiseen liittyvää luustokatoa.
Keskushermosto Yleistä vireystilaa ja mielialaa nostava vaikutus
Veren rasva-arvot HDL-kolesteroli nousee, triglyseridit laskevat, LDL-kolesteroli voi laskea.
Insuliiniherkkyys Paranee.
Glukoosiarvot Laskevat.


Toinen merkittävä asia liikunnan ja laihdutuksen yhteydessä on ne kalorit. Siis se, että liikutaan vain ja ainoastaan ne kalorilukemat silmissä kiiltäen. Siinähän ne ylilyönnit sitten varsinkin aloittelevilla liikkujilla tapahtuvat kun tavoitellaan jotain tiettyjä kalorilukemia ja unohdetaan järkevät liikuntamäärät, kestot ja tehot, eikä kuunnella omaa kroppaa. Nämä samat kalorimäärät voivat myös ahdistaa kun varsinkin alussa voi olla vierasta ja tuntua jopa epämiellyttävälle. Olisi hyvä muistaa, että KAIKKI liikkuminen on parempaa kuin ei mitään!


Onhan se tietysti ihan hyvä vähän opetella minkä verran se oma liikkuminen kuluttaa, varsinkin jos kovinkin tarkasti tarkkailee omaa päivittäistä kalorisaantiaan, sillä kalorinkulutus on niin kovasti erilaista. Toisella Zumba-tunti kuluttaa vaikkapa 350kcal ja toisella 700kcal. Siinä on jo aikamoinen ero ja kun liian tarkaksi (tai suurpiirteiseksi) ruetaan niin ojasta allikkoonhan siinä päädytään.

Uuden sykemittarin vuoksi oma harjoittelu onkin ollut ihmeen vapauttavaa viime aikoina, sillä sepäs pirulainen ei näytäkään kulutettuja kaloreita kuin vasta treenin jälkeen (ja jos näyttääkin jostain napista niin ÄLKÄÄ kertoko mulle!). Ensin manasin ominaisuuden hmmm... no sinne, mutta jo muutaman treenin jälkeen koin ihmeellisen vapautumisen tunteen.

Mm. UKK-instituutista löytyy kattavasti selkeää ja tiivistettyä tietoa liikunnasta ihan kaikille.


weheartit

2 kommenttia:

  1. En ole lukenut Kiloklubin sivustoa(eivät toimi kovin hyvin ruudunlukuohjelmallani), mutta itse näkisin tärkeäksi myös liikunnan terveysvaikutusten korostamisen, vaikka yllättävän vähän vaikuttaakin laihduttamiseen. Joka tapauksessa liikunta on hyvätuki myös siihen ja samalla parantaa kehon ominaisuuksia ja jaksamista muutoin, joka lisää hyvinvointia. Yhdistelmä hyvä ja laadukas terveellinen ruoka ja sopivasti liikuntaa on kyllä mielestäni aika lyömätön. Ylilyöntejä laihduttajilla tulee valitettavan paljon yht'äkkinäisillä liikunnan määrän nostoilla ja syömisen liiallisella rajoittamisella. Oman kehon viestejä ei kuunnella ja ollaan ojassa tai allikossa :D
    Mutta jokainen meistä reakoi eri tavoin, kellä kalorit kuluu helpommin, kellä taas ei, joten jokainen joutuu opetella millaiset määrät liikuntaa ja ruokaa sopii juuri itselleen.

    Mä harvoin kadehdin, mutta sykemittaria gb-paikantimineen kadehdin!

    VastaaPoista
  2. Liikunta on <3

    Jospa Hepa sullekin jossain vaiheessa saatais :) Ei olis mitään paikkaa mistä voisi saada rahallista tukea semmoisen sulle sopivan mittarin hankintaan?

    VastaaPoista

Kiitos :)