torstai 7. helmikuuta 2013

Vuorotyöntekijän hyvinvointirytmi: Aamuvuoro

Mielenkiinnon kohteenani on tietenkin erityisesti vuorotyön tekemisen tuomat haasteet. 3-vuorotyö, lapsi (ja perhe muutenkin), harrastukset ja muut elämän velvollisuudet. Johonkin pitäisi saada mahdutettua terveellinen elämä. Mahdotontako?

No ei tosiaankaan! (Erittäin yleinen ja hyvä tekosyy kuulemma kyllä on.)

Tulevina viikkoina onkin sopivasti tarjolla kaikkia vuoroja ja taidan keskittyäkin nyt tähän seuraavissa blogiteksteissä. Helppoa ei ole, varsinkaan lapsen syntymän jälkeen, vuorotyön tekijänä arkirytmin muokkaaminen toimivaksi, mutta kyllä siinä voi onnistua kokeilun ja harjoituksen myötä.
Itse koitan pitää perheen elämänrytmin mahdollisimman tasaisena, oli vuoro mikä vain, yövuorot tietenkin hieman muuttavat rytmiä muutamaksi päiväksi minun kohdaltani, mutta nukkumapäivänä ja vapaapäivinä stabiloidaan tilanne mahdollisimman nopeasti.
Omalla kohdallani työnantajan tarjoama ravintoetu helpottaa huomattavasti arkea kun ei tarvitse pakkailla eväitä töihin, vaan syömme töissä paikalla valmistettua kotiruokaa.

Ravintoetu

Ravintoedun arvo määräytyy sen mukaan, onko kyseessä
  • tavanomainen työpaikkaruokailu
  • laitosruokailu
  • ruokailun valvonnan yhteydessä saatu etu
  • hotelli-, ravintola- tai lentohenkilöstön ravintoetu
  • lounasseteli tai muu vastaava.
Totta kai mielettömästi kiusauksia on myös tarjolla, kuten juuri leivottua leipää, leivonnaisia ja jälkiruokia.

Liikkumista hoitajan työssä on suurin osa ajasta. Aamuvuorossa askelia mittarin mukaan kertyy noin reilut 8000 ja iltavuorossa ylittyy 10 000 askelta. Viikonloppuisin aamuvuoro on taas runsasaskelisempi. Vaikka istumatyö on riskitekijä niin myös liikkuvassa työssä on riskinsä, sillä kuormitusta tulee jaloille (hyvät kengät ovat tarpeen!) ja työergonomia tulee olla hallussa erilaisista apuvälineistä huolimatta.
Suomessa tuki- ja liikuntaelinsairaudet (tules) ovat suurin syy ennenaikaiseen työstä pois jäämiseen. Tällä hetkellä noin 64 000 työntekijää on työkyvyttömyyseläkkeellä näiden sairauksien vuoksi. Eniten tule-sairauksia on teollisuuden ja rakennusalan töissä, toiseksi eniten terveydenhuollon ja sosiaalialan työssä. 
Potilaan siirtymisen avustamisessa on perinteisesti käytetty fyysistä voimaa ja työasennot ovat usein erittäin hankalia johtuen potilashuoneiden ja wc-tilojen ahtaudesta. Apuvälineiden kehittymisestä huolimatta hoitotyö on yhä fyysisesti kuormittavaa ja altistaa tule-sairauksille. Oman lisänsä kuormitukseen tuovat vanhusväestön lisääntyminen ja hoitohenkilökunnan ikääntyminen. (Lainaus: http://tyosuojelujulkaisut.wshop.fi/documents/2009/05/TSJ_90.pdf)

 Aamuvuoro

Illan virkku aamun torkku eli aamuherätykset ovat yhtä tuskaa. Puolen tunnin työmatkakin aikaistaa herätystä entisestään ja töissä täytyy olla valmiina viimeistään tasan kello 07.00!

+ Yhteistä aikaa perheen kanssa
+ Helpompi päästä ohjatuille liikuntatunneille + lapsiparkki käytettävissä
+ Kotitöiden ja muiden asioiden hoitaminen helpompaa
- Aikaiset aamuherätykset

Kello soi aamulla useimmiten kello 06.00 (yritän kyllä herätä varttia vaille, siinä yleensä onnistumatta, tänään tosin onnistuin ja kerkesin joogata noin vartin)
Vaatteet niskaan, vettä & vitamiinia, kahvi matkaan ja autossa ollaan jo 06.15


Töissä hyppy työvaatteisiin ja aamupala klo 06.45

Puuroa raejuustolla ja rasvaton maito <3
Nopea kahvitauko joskus 9-10 välillä (jos ehtii). Herkkuvaara!

Tällä kertaa tarjolla Runebergintorttua
Mun valinta tortun sijaan
Lounastauko 12:sta aikoihin

Jauhelihakastiketta, kukkakaaligratiinia ja salaattia
Virallinen kahvitauko (herkkuvaara!) n.14.30 eli välipala
Tänään koulutuksessa evääksi otettu sämpylä, sillä koulutuksessa saa aina vaan jotain epäterveellistä :(
Työvuoro loppuu 15.00
Lapsi hoidosta.
Kotitöitä, yhdessäoloa, liikuntaa.

Päivällinen 17.00
Salaattia, verilettuja, kananmunakastiketta ja puolukkaa.

Kotitöitä, yhdessäoloa, liikuntaa.
Iltapala 20.00

Päärynärahkaa manteleilla

Lapsi nukkumaan
"Omaa" aikaa = blogi / tv / venyttelyä
Iltalenkki koirien kanssa (minä tai mies)
Nukkumaan 23-24 eli liian myöhään jos on seuraavanakin päivänä aamu. Mutta ei auta unetonta :(

Näin meillä pyöritetään elämää ja liikkuminen onnistuu, samoin terveellinen syöminen. Miehen toimiminen yrittäjänä tuo omat haasteensa, toisaalta hän voi myös tietyissä tilanteissa joustaa aivan eri tavalla kuin kiinteää työaikaa toteuttava.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)