lauantai 2. maaliskuuta 2013

Lauantai 2.3.2013

Tänään kävin kuuntelemassa Personal Trainer Timo Haikaraisen ilmaisluentoa Jyväskylän Satsissa. Ja kuten Polenka taisikin kommentissaan mainita, niin olihan herralla kyllä pätevää asiaa ja varsin innostavasti esitettynä. Kuuntelijoita oli varmaankin se kolmisenkymmentä (tai ylikin), hankala sanoa montako, sellaisesta avopalloksi pakkautuneesta porukasta jumppasalissa :D

Luennolle mennessä sydän hakkasi, vanhat paniikkioireet taas halusivat muistuttaa itseään ja kuiskuttelivat korvaan: Mitä ihmettä sinä menet tuonne? Mitä ihmeen asiaa sinulla on luennolle joka käsittelee kuntoilua ja Personal Trainerina toimimista? Tuntui nololta kun, enhän mä nyt mikään liikunnallinen ihminen niinku silleen oo...?

No, enhän minä tietenkään jättänyt sitä luentoa väliin, sisäinen sankarini käski katsoa peiliin ja kun sen jälkeen katsoin ympärillä olevia ihmisiä niin tajusin, että ihan samanlainen minä olen heidän joukossaan, sillä kaikilla paikalla olijoilla oli yhteinen kiinnostuksen aihe: Liikunta.
Joillakin se liikunta on ollut mukana koko elämän, jotkut ovat löytäneet sen vasta nyt, jotkut ovat löytäneet sen vaikkapa muutama vuosi sitten. Ei sillä ollut, eikä ole, mitään väliä. Eikä kukaan, joka katsoi vaikkapa minua, voinut tietää minkälainen minun menneisyyteni liikkumattomana ihmisenä on ollut. Tärkeintä on se, mitä minä olen nyt ja tulevaisuudessa.

Itse luento kului mielettömän nopeasti ja jotenkin tuntuu, etten siitä osaisi mitään kertoakaan, mutta tadaa! Onneksi tein kiivaasti muistiinpanoja koko ajan :D

Luento lähti käyntiin tasannevaiheesta ja itseasiassa käsittelikin sitä eri puolilta koko ajan.
Tasannevaihe, tulee kuulemma useimmille jossain vaiheessa. Paino ei putoa tai vaikkapa liikunnassa kehitystä ei tapahdu. Mistä se sitten voi johtua? Ja kuinka sitä voi ennaltaehkäistä ja korjata?

Itselleni uusi asia (ainakin näin selitettynä) oli säännölliset kevennetyt viikot. Liika ( tai liian kova) harjoittelu voi johtaa tasannevaiheeseen tai kunnon laskuun (tai ylikuntoon) ja elimistö ei pääse missään vaiheessa lepäämään. Luennon ohjeiden mukaan olisi hyvä pitää kevennysviikkoja harjoittelun lomassa ainakin 2-3 kertaa vuodessa. Aloittelijoilla muistaakseni 6-8vkoa harjoittelua ja sitten yksi kevyt viikko.
Keventelyn vaikutukset olivat huimat! Lihasvauriot, hermosto ja hormonaalinen järjestelmä pääsee palautumaan ihan eri tavalla kuin harjoitellessa. Tästä aiheesta ja sivutenhan oli myös Patrik Borg kirjoittanut Lihastohtorin blogissa Kun vedetään kroppa liian tiukalle liian pitkään – metabolic damage, ylikunto, puhki – Borg

Paljon asiaa oli myös kilpailevista harjoitusärsykkeistä. Itse ainakin tunnistin tuolta itseni, sillä tavoittelenhan kestävyyttä, voimaa, notkeutta ja nopeuttakin. Näiden yhtäaikanen harjoittelu ei olekaan hyvästä vaan korkeintaan kahta eri ominaisuutta tulisi vain harjoittaa yhtäaikaa! Tästä täytyykin itse ottaa vielä enemmän selvää, sillä hieman epäselväksi asia jäi. Kestävyys- ja voimaharjoittelun vaikutukset toisiinsa käytiin päällisin puolin läpi, mutta muutkin variaatiot kiinnostaisivat.
Mutta se tuli ainakin selväksi, että kova aerobinen treeni ei ole hyväksi ennen voimaharjoittelua!

Lisäksi puhuttiin mm. intensiteetistä ja sen vaikutuksesta kuntoon, myös voimaharjoittelussa! Ja painonpudotuksesta oli asiaa paljon myös. Olin yllättynyt siitä, että ilmeisesti aika moni kuitenkin nykyään palkkaa Personal Trainerin juuri painonpudotustarkoituksessa! Ei olisi kyllä itselle tullut mieleenkään silloin 20kg sitten kävellä Personal Trainerin luo, mutta näköjään se olisi mahdollista ollut.
Painonpudotusosion kirjoitin kokonaisuudessaan:

Miksi paino ei putoa?
  • Lähes aina syödään liikaa, ei liian vähän
    • Aineenvaihdunnallisten häiriöiden, ympäristökemikaalien ym. syyt hyvin harvinaisia.
  • Säästöliekki on mahdollinen jos energiansaanti on matala pitkään
    • jopa 30% pudotus lepoaineenvaihdunnassa
  • Energiamäärä (energiankulutus) arvioidaan yläkanttiin
    • Painonpudotus hidastaa aineenvaihduntaa
    •  Kevyemmän kehon liikuttaminen kuluttaa vähemmän
    • Spontaani arkiaktiivisuus vähenee
    • Lihakset saattavat muuttua taloudellisemmiksi

Olisi tehnyt mieli kysyä Timpan mielipidettä Personal Trainereiden julkisuuskuvasta, mutta jotenkin ei ollut sopivaa kohtaa tätä asiaa nostaa esiin. Itse tavallaan kyllä tykkään vaikkapa televisiosta katsoa kun Biggest Loserissa trainerit huutavat naama punaisena, mutta enpä minä koskaan itse varmaankaan sellaista sietäisi ja jotenkin on alkanut tuo touhu ärsyttämäänkin. Kuitenkin luulen, ettei tosiaankaan suurin osa PT:stä todellakaan huuda asiakkailleen. Superdieeteissäkään onneksi ei kamalasti huudeta, suoraan puhutaan, mutta salilla muiden korvien ja silmien alla ei toista lytätä.

Nyt vaan sormet ristiin ja toivotaan, että juuri minä voittaisin sen arvotun PT-koulutuksen teoriaosuus paketin! Olisi aivan superhuippua ajatellen menossa olevia valmistavia ja tulossa olevia ravitsemustieeteen opintoja :)

iive


6 kommenttia:

  1. Mielenkiintoisen kuuloinen luento, kiitos tiivistelmästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli tosi kiva luento vaikka meinasi "olen läski-paniikki" pukata pintaan.

      Poista
  2. Täällä peukutetaan, että voittaisit arvonnassa :D
    Ja kiitos hyvästä tiivistelmästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi kyllä ihan superhuippua voittaa. On mun mahis kuitenkin 1/30 :D

      Poista
  3. Kiitokset tiivistelmästä ja onnea arvontaan!

    Luulisin, että monelle ihmiselle olisi huomattavasti helpompi ottaa ohjeita vastaan PT:ltä, joka on kokenut elämästä myös sen toisen puolen: liikkumattomuuden/ylipainon jne. Varsinkin jos palkkaa valmentajan nimenomaan avuksi niitä vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mäkin luulisin, että olisi, mutta en tosiaankaan ole käsittänyt että niin moni ylipainosta kärsivä ottaa yhteyttä personal traineriin. Olin aivan yllättynyt!
      Ja luennolla olevissa oli tosi monta laihduttanutta, muitakin siis kuin minä ;)

      Poista

Kiitos :)