keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Yötyöläisen liikunta

Entisessä työpaikassa tein kolmen viikon sisällä noin 2-6 yövuoroa eri pätkissä ja tosiaankin tuo kuusi yövuoroa oli todella harvinaista. Tällä hetkellä työvuorolistassa on aika monta yövuoroa enemmän, joten asiaan täytyy suhtautua hieman eri tavalla kuin ennen.

Ennen en juurikaan harrastanut liikuntaa yövuoropäivinä. Ehkä uintia ja jotain todella leppoisaa joogaa. Jos nyt pysyisin edelleen tässä systeemissä tarkoittaisi se sitä, että tälle ja ensi viikolle tulisi todella vähän liikuntapäiviä (ja jatkossa varmaan yövuoroja on aika reilusti muutenkin). Kuitenkaan yövuorojen aikana ei yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään kovin hirmuisella intensiteetillä.
Ennen ensimmäistä yövuoroa kävin tekemässä salitreenin ja tänään välipäivänä kävelylenkillä + työmatkapyöräilyt. Torstaina on vielä toinen välipäivä ja saas nähdä mitä jaksaa tehdä vai jaksaako tehdä mitään. Sopivasti olisi yhdet kotikutsut tiedossa huomiselle.
Yövuorojen lopetuspäivä eli nukkumapäivä on pyhitetty yövuoroista toipumiselle.

Että mitäs liikuntaa sitä sitten yövuorojen aikana harrastaisi? Helppoa olisi sanoa juoksua, mutta, mutta, jalka on edelleen juoksemattomassa kunnossa. Pitäisi saada nyt joltain todelliselta ammattilaiselta oikeasti apua juoksukenkien valitsemiseen... ja tosiaan keksiä jotain kivaa, mutta tehokasta tilalle.

Mietittävää riittää siis.

iive

2 kommenttia:

  1. Tykkäätkö sauvakävelystä? :) Musta se on kivaa pimeässä, ku kukaan ei näe ;)

    Sulle on pieni haaste mun blogissa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä hirveästi tykkää sauvakävelystä, ihan perinteisestä kävelystä kylläkin :) Talvella pitää vissiin rueta hiihtämään...
      Kiitos haasteesta vaan, on ihan hyödyllinen haaste kelle vaan :)

      Poista

Kiitos :)