keskiviikko 27. elokuuta 2014

Ayurveda - mitä ihmettä?

No niin, sitten sitä jota ei kiinnosta vaihtoehtolääketiede voi skipata tekstin ja katsella vaan nuo kivat kuvat meidän syksyretkeltä :) Suosittelen kuitenkin vilkaisemaan, ihan vaan mielenkiinnon vuoksi, sillä ikinä ei voi tietää.


Ayurveda on maailman vanhin muistiinmerkitty lääkintäjärjestelmä. Sitä on harjoitettu Intiassa jo 5000 vuoden ajan. Ayurveda on osana Veda-kirjallisuutta ja se tulee sanoista ”Ayus”, joka tarkoittaa elämää ja ”Veda”, joka tarkoittaa tietoa tai tiedettä. Ayurveda on siis ”elämäntiede”. Ayurvedan sydämessä on intiimi yhteys luonnon elementteihin ja siihen, kuinka ne auttavat meitä saavuttamaan fyysisen ja sielullisen tasapainon jokapäiväiseen elämään. Kaikkein keskeisin osa Ayurvedaa on ravinto-oppi, jonka keskeisiä periaatteita on testattu jo vuosituhansia. Lähde: NavadinaAyurveda
Tutkimusmatkallani ravitsemus / biohakkerimaassa törmäsin Ayurvedaan. Tässä oli jotain tuttua ja koska törmäsin siihen ihon kuivuutta käsittelevän juttupätkän yhteydessä täytyi käydä tsekkaamassa tämäkin, että mitäs ihmettä tää nyt sitten on.

Ensin tein kehontyyppitestin suomeksi. Sitten tein samantyyppisen testin englanniksi ja kolmannenkin vielä. Kaikista sama tulos eli minun kehontyyppini olisi Vata ripauksella Pittaa.
Luin kuvauksen Vata-kehontyypistä ja vaikka kuinka naurattikin sisäisesti niin kuvauksessa olin lähes 100% minä. Tekisi mieli kopioida koko kehonkuvaus tänne ja kirjoittaa siihen: Tällainen minä olen. Ainoa poikkeava kohta oli seuraava
Vata on usein kevyt ja hoikka rakennetyyppi. Fyysisesti Vatat ovat näistä kolmesta tyypistä hoikimpia ja heille ovat ominaista kapeat olkapäät tai kapea lantio. Joidenkin vataihmisten on vaikea tai mahdoton lihoa ja he ovat kroonisesti alipainoisia, toiset ovat miellyttävän hoikkia ja norjia. Vataihmisten ruokahalu voi vaihdella hyvinkin paljon, mutta he ovat ainoa tyyppi, joka voi syödä mitä vain lihomatta. (Tosin joidenkin vataihmisten paino voi vaihdella paljonkin, nuorena laiha, keski-iässä ylipainoinen) Lähde: NavadinaAyurveda
Minun sisimpäni kehonkuva on kuitenkin juuri tuo kevyt ja hoikka. Se on aina ollut keho jota kohti olen kurotellut elämänmuutosmatkallani ja unissani näen itseni usein kevyenä ja tanssin ja liidän unissani. Lapsenahan olin aika honkkeli luikku, ahmimishäiriön jälkeen en enää ollut ja minulla on ollut suuri kaipuu keholliseen keveyteen ja pieneyteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että haluaisin olla heiveröinen :)


Vatatyyppien energisyys on puuskittaista ja he väsyvät nopeasti. He ovat hyviä tasapaino- ja venytysharjoituksissa, koska he ovat kevyitä ja joustavia. He pitävät joogasta ja kävelystä, kunhan niistä ei tule liian väsyttävää. Luontaisen innostuksen vuoksi vata-tyypit harrastavat myös mielellään tanssia/aerobicia musiikin tahdissa. Kaikki sisällä tapahtuva liikunta on hyvää talvella, koska useimmat vatat eivät pidä kylmästä, eikä heillä ole riittävästi rasvaa ja lihaksia, jotka suojaavat kylmältä säältä. Kaikkien, joiden hallitseva dosha on vata, on aina varottava innostumasta liikaa ja menemästä liian pitkälle. Lähde: NavadinaAyurveda
Lainauksen viimeinen lause on tällä hetkellä kovin kuvaava ja kuvaa nytkin elämäntilannettani mainiosti. Kesällä olen taas innostunut aivan liikaa ja mennyt liian pitkälle. Nyt on takaisinmaksun aika, on tasapainotuttava kohti syksyä.


Tärkeintähän olisi tasapainottaa itseään ja elää vähän säästeliäämmin silloin runsaan energian kaudella eikä ylienergisoida itseeän sen jälkeen kun on jo väsyttänyt itsensä.

Olen minä sitä oppinutkin, sillä nuorena suorastaan näännytin itseltäni energiat täysin loppuun josta seurasi syvä masennusjakso. Tätä vuorottelua kesti useampia vuosia ennen kuin tajusin miksi uuvun aina niin täysin.

Onneksi sain masennukseeni vuoden ajan kognitiivista psykoterapiaa, jossa opettelin uusia ajatus- ja käyttäytymismalleja elämääni, sekä sain mahdollisuuden käsitellä näin myös ahmimishäiriötäni ja sen syitä.
Olen kiitollinen siitä, että sain mahdollisuuden käydä terapiassa ja että terapeuttini oli hyvin ammattitaitoinen henkilö. Vaihtoehtohan olisi ollut käydä lääkärillä uusimassa masennuslääkereseptiä oppimatta yhtään mitään ja silloin en luultavammin istuisi tässä nyt kirjoittamassa auki salaisuuttani. Ilman tuota terapiaa minua ei olisi olemassa.


Tämä on yksi niistä syistä minkä vuoksi vaalin itseäni. 
Opettelen rakastamaan itseäni, käsittelemään pelkojani ja etsin keholleni sille luontaista muotoa jonka olen hävittänyt ahmimis ja masennusvuosinani.
Etsin sitä minua joka oikeasti olen.
Ja minusta tuntuu,
että olen jo aika lähellä :)

iive




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)