sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Mission - spring 2015

Nyt on tavoitteet tehty ja kirjoitettu :) Salin puolelle en varsinaisesti tavoitteita tehnyt, muita vaihdoksia kylläkin. Osahan näistä on hieman hankalasti mitattavissa, mutta sitä varten minulla on uusi kalenteri, johon jatkossa kirjaan joka päivä päivän fiilikset lyhyesti (tai pitkästi).
  • 0 sairaslomapäivää keväällä 2015
  • hyvinvointipäiviä 80/20
  • hyvät yöunet 80/20
  • sentit ja kilot-tavoite (oma yksityinen tavoite, jota en tänne julkista)

Kaikista haastavimpana pidän tuota ensimmäistä tavoitetta 0 sairaslomapäivää, sillä tosiasia on, että tulen kyllä aika helposti kipeäksi. Mutta tavoite tämäkin ja vähän höhlää olisi kirjoittaa tavoitteeksi vaikkapa alle kymmenen sairaslomapäivää jos tavoite kuitenkin on nolla. Tähän aseeksi vitamiinit, hyvinvointipäivät, adaptogeenit yms.


Hyvinvointipäivät ja hyvät yöunet menevät suhteella 80/20, sillä eihän joka päivä voi kertakaikkiaan mennä ihan putkeen. Ja kuten hyvässä syömisessäkin on ollut esillä, niin 80% hyvää syömistä ja 20% voi sitten olla vähän "niin ja näin"-syömistä, niin tässäkin voi olla hyviä päiviä ja niin ja näin päiviä :D
Hyvinvointipäivään kuuluu liikkuminen, kehonhuolto, hyvä syöminen & juominen, psyykkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen ja se hyvä nukkuminen.
Nukkumisessa olen päässyt viime vuosina aivan hirveästi eteenpäin siitä mitä se on joskus ollut kaikkine nukahtamisvaikeusten, lääkkeiden (jotka eivät koskaan toimineet) ja ahdistuksen kanssa. Ei voi uskoa kuinka ihana on nukahtaa ilman noita kolmea! Tekemistä on edelleen ja vuorotyö vaikeuttaa sitä entisestään.


Asetin nyt kuitenkin itselleni sentit ja kilot tavoitteen. Ihan vain sillä, koska se kuitenkin on yksi päämääräni. Tiedän että laihuuden ihannointi on so last season, mutta kun minä tunnen omassa itsessäni, että minun kuuluisi olla pienempi! En minä nälkäkurjeksi halua missään nimessä enkä näännyttää itseäni. Haluan olla terveesti pienempi ja voida hyvin siinä kropassa. Nämä tavoitteet pidän kuitenkin vain omassa tiedossani, sillä en halua sitä mitenkään päätavoitteeksi enkä halua antaa minkäänlaisia epäterveitä malleja yhtään kenellekään.


Mutta mitäs sitten tapahtui salitreeneille?
Pitkään olen treenannut ensin hulluna, sitten uuvahtanut ja sairastunut. Siitä on seurannut tietenkin enemmän tai vähemmän taukoa ja mikään tässä ei tietenkään ole ollut hyvä juttu. Olen nyt noin viikon ajan treenannut vanhan saliohjelman mukaisesti ja kuulostellut kroppaa. Totesin, että saliohjelmani on minulle aivan liian "rankka" ajatellen sitä mitä sillä koitan tavoitella. Niinpä treeniohjelmassa kävi yliviivauskynä ja lyhensin treenejä 8 liikkeestä viiteen. Nämä viisi liikettä jaksan tehdä hyvällä ja järkevällä intensiteetillä ja minulla jää aikaa kunnon verryttelyihin ennen ja jälkeen treenin!
Kun mitä järkeä on treenata 8 liikettä, joista viimeiset kolme mennään jo aivan nolla energioilla? Tämä käy jo ihan perusterveyden kimppuun huonontavasti ja kun se ei olisi tietenkään tarkoitus :)


Nyt tuntuu siltä, että tavoitteet ovat selvät ja minulle sopivat. Ja ne motivoivat minua eteenpäin tämän projektin parissa. Jatkoon laitan ehkä jonkinlaista kuntotestin tapaista itselleni, mutta se on vielä kehitysasteella tämä asia. Jonkin ajan kuluttua pitäisi ilmestyä myös Biohakkereiden käsikirjan ravinto-osio ja reilun parin viikon päästä alkaa Oman elämän inventaario, joten saa nähdä mitä ne vielä tuovat tullessaan.

Kohti tervettä ja onnellista tulevaisuutta siis :)

iive

9 kommenttia:

  1. Ompas kivan oloinen blogi ja vaikutat todella mukavalta ihmiseltä. Toivottavasti onnistut tavoitteissasi :-)
    www.do-what-you-really-love.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoista <3
      Nyt on ainakin helpompi onnistua kun on edes joku mitä tavoitella :)

      Poista
  2. Ihan järkevää varmasti vähentää salilla tehtävien liikkeitten määrää. 8 on aika paljon mun mielestä, viiteen liikkeeseen pystyy varmana keskittymään paljon paremmin eli tosi hyvin. =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti mulle tuo 8 liikettä oli aivan liikaa. 5 paljon paljon parempi :D jospa jotain kehitystäkin tulis nyt :)

      Poista
  3. Kuulostaa ihan järkeviltä tavoitteilta. Tsemppiä tavoitteisiin ja toivotaan että tuo nolla sairaslomapäivääkin toteutuu...Olen kans meittinyt tuota oman elämän inventaariota, kuulostaisi mielenkiintoiselta :)

    http://outinfitness.fitfashion.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhtään en tiedä mitä toi oman elämän inventaario pitää sisällään, mutta jotenkin tuntui että tuota todella tarvitsen ja nivoutuu toivottavasti tähän tavoite-hässäkkään aika hyvin.
      Tuo nolla sairaslomapäivää on kieltämättä aika hurja, mutta mahdollista periaatteessa. Hirveästi nyt pari kuukautta pakuriteetä vaan nassuun :D

      Poista
  4. Great minds ja sillai, just tässä itsekin tuumailin hyvinvointiprojektia, jossa seuraisin tuollaisia "hyvinvointipäiviä". Jäin miettimään omia osa-alueita ja sitä, että onko hyvinvointipäivä onnistunut, jos on 3/4 osa-alueista kohdallaan, ja montako hyvinvointipäivää pitäisi saada viikkoon, että olisi tavoitteessa. Tietysti pitäisi tavoitella täydellisyyttä, mutta se nyt vaan ei ole mahdollista. Miten sä toteutat nämä, tuolla 80/20-suhteellako?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kyllä varmaan aika tiukka nyt tuosta hyvinvointipäivän määritelmästä eli varmaankin kaikkien osa-alueiden tulee olla kohdallaan TAI ainakin niihin on täysillä pyritty. Esim. jos nukkumisen eteen on itse tehnyt kaiken mahdollisen ja yöunet pilaa vaikkapa kuorsaava kumppani tai sairaaksi tullut lapsi niin se nyt menee sormien läpi katsoen :D
      Mut tosiaan 80/20 suhteella ainakin mennään. Kalenteriin kirjaan miten päivä on mennyt ja kuukausittain ajattelin käydä läpi miten on mennyt ja missä parannettavaa olis.

      Poista
  5. Hienoja, tärkeitä tavotteita!

    VastaaPoista

Kiitos :)