perjantai 17. lokakuuta 2014

Pakuri goes glögi vs.normaali ruoka

Monesti tulee ajateltua että kaikki nämä jauhot ja pussit ja pähkinät ja pussukat ovat jotenkin hifistelyä ja erikoisempaa ruokaa kuin ns. normaali ruoka. Mutta mitä on normaali ruoka? Joillekin se on makaronilaatikkoa ja joillekin tuolla jossain vaikkapa toukkia ja heinäsirkkoja (ps. niistäkin on muuten jo tehty proteiinipatukoita!) Minun ruokavalioni on muuttunut vuosien varrella huomattavasti siitä kun ruokaa tehtiin mm. Knorrin lasagneaineksista tai mummon jauhelihakastikejauheesta. Kanat ja lihat ostettiin marinadissa, että mitenkä se meni se maustaminen?


Jos muistan oikein niin ensin ruokavalio terveentyi ns. tavalliseksi laihdutusruokavalioksi kevyttuotteineen, hyvää oli kasvisten lisääminen ruokavalioon roimasti. Sen jälkeen luin lisäaineista ja marinadit ym. jäivät pois, hyvää oli oppia tekemään ruokaa oikeista aineista ja maustamaan. Viimeiset vuodet on ollut focuksena hyvä ja terveellinen ruoka, mutta mukana on ollut edelleen kevyt periaate, fitness-ruokavaliotakin kokeilin.
Nyt ideologiani on syödä mahdollisimman maukkaasti, luonnollisesti ja siten, että saan ruuasta paljon HYVÄÄ. Hyviä makuja ja hyviä ravitsemuspalikoita koko kropalle. Se on tarkoittanut sitä, että paljon ns. normaalina pidettyjä ruoka-aineita on kadonnut ruokavaliostani ja tilalle on tullut ehkäpä erikoisempia juttuja, vaikka eivät ne tällä lailla jokapäiväisessä käytössä lainkaan erikoisia oikeasti ole ja ihan normaalista kaupasta niitä löytyy.
Yksi ainesosa, jota olen aina vältellyt, on valkea sokeri. Jotenkin on aina tuntunut itsestään selvältä se, että vältä sokeria.

Tämmöisiä sokerittomia myslejä tuli joskus tehtyä. Gluteenittomasti näitäkin voi tehdä.

Viimeksi reissussa ollessani huomasin sen, että viljattoman/gluteenittoman välipalan löytäminen ei ollut kauhean helppoa. Ei voi ostaa riisipiirakoita, kolmioleipiä (salainen ex-paheeni), suolakeksejä, välipalapatukoita tms. Proteiinipatukatkin tökkivät joskus. Nyt kun on tiedossa kolmisen päivää reissussa, pelkän ravintolaruokailun varassa ja vielä täysin vieraassa kaupungissa niin hirvittää! Mua ei huvita maksaa ravintolassa kalliisti huonosta, puolivalmisteista tehdystä ruuasta, jota suurin osa ravintolaruuasta on. Meidän hotellihuoneessa tuskin on mikroa, jääkaappi eli minibaari toivottavasti löytyy. Sen varaan ainakin lasken viikonlopun ruokailut.

idkuva

Reissuun mukaan tein mm. Paleokeittiön piparibolleroita. Nää vähän eri muodossa tosin. Helppo ja nopea välipala.

Gluteenittomasta/viljattomasta ruokavaliosta ajattelin ensin kovin nihkeästi, että kunhan kokeilen ja helppohan on vaan jättää nuo pois. En olisi kuitenkaan osannut kuvitella kuinka paljon tuo kokeilu on laajentanut makumaailmaa ja ruoka-ainevalikoimaa entisestään elämässäni!


Mun ruokavalioon kuuluu vahvasti pähkinät ja siemenetkin tietyissä määrin. Pakuriteestä keittelin glögiä haudutettavan glögimausteen avulla ja toimii todella hyvin. Nyt mäkin voin vihdoin juoda pakuriteetä kun saan sen hyvänmakuiseksi.

iive

ps. Pääsin eilen viimein salille <3 ja nyt alkaa viimein kropan parannusprojektin kakkososa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)