perjantai 24. lokakuuta 2014

Tavotteiden asettamisesta

Kuuntelin eilen Biohakkereiden podcastia jossa vieraana oli olympia-pikaluistelija Mika Poutala. Oli todella mielenkiintoinen podcast vaikka ensin ajattelin, että joo, kuunnellaampa nyt ihan vaan huvikseen kun ei parempaakaan ole.

Muutenkin mielenkiintoisen haastiksen lisäksi sain jotenkin nyt viimeisen herätyksen siitä, että minulta puuttuvat täysin ne tavoitteet. Ja kuinka ne tavoitteet tulisi tehdä jotta ne olisi optimaalisinta saavuttaa. Toisaalta tämä on tuttua huttua, mutta aina niin toistettavissa!
  1. Mitattavuus: Tavoitteen pitää olla mitattavissa oleva ja selkeä.
  2. Itsensä ohjelmointi: Kirjoita tavoitteesi ylös ja tee niistä taustakuva tietokoneelle.
  3. Määräaika: Tavoitteella pitää olla deadline. Jos ei ole deadlinea, et tee riittävästi töitä tavoitteesi eteen.
Jotenkin olen ajatellut, että omat tavoitteeni terveyden tavoittelussa ovat kovin epämääräiset. Jonkun hemoglobiini tai kolesteroli-arvonko nyt tuonne tavoitteeksi laitan? Varsinkaan kun niissä ei ole mitään vikaa/parannettavaa.

Sitten tuli mieleen entinen työpaikkani, jossa palkittiin työntekijä ylimääräisellä bonuksella siitä syystä ettei hän ole ollut yhtään työpäivää oman sairauden vuoksi pois (en kylläkään kannusta tulemaan sairaana töihin). Joten terveyden saralla ensi vuonna voisi tavoitteena olla 0 sairaslomapäivää vuoden aikana? Voisiko se olla mahdollista?

Fyysisen kunnon tavoitteeksi voisi laittaa jonkunlaisen kuntotestin suorittamisen tai vaikkapa salitreenien voimatasojen lisääntymisen esim. paljon pystyy kyykkäämään tms.
Juoksulle olisi helppo asettaa tavoite, muttakun en edelleenkään juokse, nyyh!


Fyysisen olemuksen ts. ulkonäön tavoitteeksi voisi laittaa jonkin vartalon senttilukeman tavoitepainon lisäksi?

Oman tavoitteensa voisi asettaa myös muunlaiselle hyvinvoinnille kuten unenlaadulle. Sitä varten latasin nyt täysversion Sleep as Android-ohjelmasta, jota olen kokeillut nyt kahden viikon verran.

Onnistuu ne päiväunet rannallakin :)
Pohdin myös hyvinvointipäivien merkkaamista, eli pyrkisi mahdollisimman moneen optimaaliseen päivään jolloin toimii terveyttä edistävästi. Alussahan tuo vaatii paljon työtä, mutta jatkossahan siitä toivottavasti tulisi elämäntapa. Juuri sellainen elämäntapa jollaista haluaisin tulevaisuudelta.


Loppuun vielä Mikan oivat mietteet, etenkin kaksi viimeistä kolahti kunnolla. Toisaalta ykköstäkin toteutan, tosin tietokoneella ja luen jatkuvasti jotain uutta ja kehittävää tai sitten muiden bloggaajien ajatuksia (ja nekin voi olla todella kehittäviä).
  1. Lue joka päivä, esimerkiksi joka aamu tunnin verran. Huomaat, kuinka ajattelusi alkaa muuttua.
  2. Ei ole mitään merkitystä mistä lähtökohdista tulet, vaan sillä mitä haluat ja mitä teet.
  3. Usko omaan tekemiseen ja käytä siihen aikaa, niin voit kehittyä huimasti.

Ja se paikka missä olen onnellinen on metsä. Sitä lisää!



 iive

ps. olen ollut myös hullun kiinnostunut adaptogeeneistä, joten sellaista sitten varmaan seuraavaksi kehiin :) Meinaa vaan kaikki tieto olla enkuks ja ei oikein jaksaisi sillä lukea mitään tiedejuttuja, mutta on kai se vaan jossain vaiheessa opeteltava tai lähinnä keskittymiskykyä se vaatii, sillä enkku kyllä sujuu hyvin.

4 kommenttia:

  1. Oon huomannu et saan motivoitua itteni parhaiten, jos mulla on myös joku palkinto, jota tavoitella ;) Sentit ja vaa'an oon kokenu hankaliksi mittareiksi kuntosalitreenin takia - ne sentit ja kilot, kun voi myös olla lihasta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle se lopputulos on oikeastaan se palkinto ;) Ja tosiaan sentit ja painolukemat ovat erittäin hankalia mittareita nykyään, mutta jonkinlaista osviittaa niistäkin voi saada kunhan ei niitä liikaa tuijottele :D

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus! Tavoiteet ovat tosi tärkeitä, sivusin niitä tänään itsekin. En jaksa motivoitua, jos ei ole tavoitteita. Ja terveysnäkökulma tavoitteena kuulostaa toooosi tylsältä siinä tapauksessa, että arvot ovat jo nyt kohdallaan. Ja salitreenissä selkeän tavoitteen asettaminen on myös hankalaa, sillä esim. "lihaksikkaampi kroppa" on aika epämääräinen käsite huonon mitattavuutensa vuoksi. Ellei sitten mittaa Inbodyllä ja tavoittele siinä kehonkoostumuksen muutosta? Mitä sanot? Taidan kirjoittaa tästä seuraavaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavoitteet on kyllä tosi tärkeitä, mutta todella vaikeita tehdä! Huh huh. Katostaan nyt kuinka tässä käy sitten. Inbodyssa oon joskus käynyt mutta sekään ei oikein mua motivoi....

      Poista

Kiitos :)