torstai 6. marraskuuta 2014

Positiivista energiaa

Jotenkin hirmuisen positiivisella fiiliksellä on mennyt tämä viikko. Salilla en ole käynyt kertaakaan, mutta sen sijaan kaverina on ollut kahvakuula, jolla on kyllä tullut vedettyä todella hyvät treenit nyt parina päivänä kiertoharjoittelutyyppisesti. Tämä on tuntunut hyvältä vaihtelulta useamman saliviikon jälkeen.

Kalenteria aukaistessa tämä on ensimmäinen mitä nään.
Lisäksi mä olen tehnyt jotain sellaista mistä tulee todella hyvä fiilis eli tanssinut.
Tanssinut yksin kotona musat täysillä (anteeksi vaan naapurit) silmät kiinni Kuunnellut miten se musiikki mua liikuttaa. Unohtanut sen miltä mahtaa se tanssiminen edes näyttää, koska ihan sama. Olen yksin. Tästä mä olen saanut aivan mielettömän hyvät fiilikset!

Tänään en tosin ollut yksin vaan tanssittiin Lintusen kanssa ja hups. Yhtäkkiä olikin melkein tunti kulunut. Lintunen tykkäsi kun kerrankin äitikin tanssi pitkästä aikaa. Hänelle kun noita tanssituokioita kyllä spotifyista tai youtubesta pidetään useinkin. Mä en vaan kehtaa/viitsi tanssia kovinkaan montaa biisiä/ollenkaan kun on mies kotona. On ihan eri fiilis jos yksi istuu sohvalla ja katsoo sua kuin se että tanssit "rauhassa".


Youtubesta mä löysin myös jotain muutakin kuin biisejä. Etsin uusia rentoutus/meditaatiovideoita, mutta mutta... En oikein tiedä vielä mitä mieltä tästä olen, mutta kyllähän nämä vaan tuntuu toimivan mulla nukahtamiseen. Kyse on nimittäin ASMR-videoista (joita mä kyllä kuuntelen, en juurikaan katso). ASMR eli autonomous sensory meridian response tarkoittaa, että joidenkin äänien kuulemisesta (ja osaltaan myös äänien syntymiseen liittyvän tekemisen näkemisestä) tulee hyvänolon tuntemuksia, kihelmöintiä, väristyksiä(ns. kylmät väreet) tai uneliaisuutta ja rentoutumisen tunnetta. Monet kuvaavat ilmiötä nimenomaan kihelmöintinä, erityisesti niskassa tai päänahassa.

Jostain syystä mun ei tarvitse kovinkaan pitkään kuunnella moista videota niin johan meitsi nukkuu. Ei ole nukahtamisongelmista tietoakaan.
Vähän hölmöltähän tää tuntuu koko juttu, vaikka ilmeisimmän suosittua tämä ympäri maailmaa onkin. Videot ovat kertakaikkisen hämmentäviä, mutta yhtäaikaa niin jumalattoman rentouttavia ettei mitään järkeä!


Varoituksen sanana voin asiaa googlattuani tuumata, että ihmisiä taitaa olla muutamaa eri tyyppiä eli niitä jotka ovat ASMR-reagoivia ja niitä jotka eivät reagoi. Jälkimmäisessä ryhmässä nämä videot voivat kertakaikkisesti vaan naurattaa tai jopa hermostuttaa niin paljon että kokee suurtakin ärsytyksen tunnetta (joku kuvasi haluavansa mm. hakata tietokoneensa säpäleiksi jotta ei moista videota tarvitsisi kuunnella tai katsoa...)
ASMR-reagoivillakin jotkut äänet ja kuvamaailma toimii ja jotkut ei toimi. Ja kuulokkeiden käyttö näitten kanssa on ihan must!

Kertakaikkisen erikoinen fiilis näistä on, mutta kelleppä ei hyvää tekisi että korviin joku kuiskuttaisi, että olet arvokas ihminen, kaikki on hyvin, kaikki tulee menemään hyvin jne.

Ootteko te törmänneet tähän ilmiöön joskus tai oletteko jopa ASMR-reagoivia?

Että sellaista :)

iive

1 kommentti:

  1. Mä luin viime jouluna jostain naistenlehdestä ASMR:stä. Kokeilin ja ajatukset olivat samanlaisia kuin sinullakin: onpa outoa, mutta toimii. Minäkin rentoudun noita kuunnellessa siten, että nukahdan aina kesken. Itsekin siis nimenomaan lähinnä kuuntelen niitä. Varsinkin silloin, kun nukkumaan käydessä tuntuu, että en saa asetettua aivoja off-tilaan, nämä rentouttavat parhaiten.

    VastaaPoista

Kiitos :)