keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Luulotauti(ko?)

Kävin tänään työterveyshoitajalla jorisemassa sekavia. Tai siltä se tuntui kun selitin, että sattuu sinne tänne ja tuonne. Nukkumisen kanssa menee vähän niin ja näin. Kaikki stressaavat tilanteet saa kropan ihan jäkkiin ja päätä särkee. Jalka oli kivuton kortisonipiikin jälkeen 2 päivää. Whuhuu! En siis kertakaikkisesti käsitä enää ja musta tuntuu että olen ihan luulotautinen.

Hypermobiliteetti, triggerpisteet, nivelkivut, fibromyalgia mikä lie. Ehkä mä olen vain rapakuntoinen paska? Luulotautinen kaupan päälle.
Olo tuntuu mummolta, joka lukee lääkärikirjaa ja saa itselleen kaikki maailman sairaudet.
Mutta kun ei vaan voi olla normaalia, että joka päivä sattuu jonnekin ja yleensä vielä eri paikkaan kuin eilen? Tai sitten mä todellakin kuvittelen.

Taru kirjoitti aika pysäyttävästi kivusta ja kuinka siihen tottuu. Jos tänään olisin yht'äkkiä näin kivulias, niin kuin joka päivä olen, en pystyisi nousemaan sängystä, tekemään töitä, saati yhtään mitään muutkaan. Kun joka päivä on kipuja, siihen tavallaan turtuu, eikä enää olekaan niin kipeä. Ihmeiden päivä on se kun huomaatkin yht'äkkiä ettei satu minnekkään. Ei päähän, ei selkään, ei jalkaan, ei käsiin... niitäkin päiviä on välillä ollut ja olo on silloin erikoinen. Ai tällaistako elämän pitäisi olla ja tuntua?

Ja vielä voisin lainata Tarua toisestakin pysäyttävästä jutusta
Ultrajuoksija Pasi Koskista lainaten:


"Koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi"

Kas noin. Siisteimpiä lauseita mitä ikinä oon kuullut/lukenut. Paljon, paljon voimaannuttavampi, kuin mikä tahansa motivaatiobuustauslause koskaan!
Loka-marras- ja joulukuu tuli annettua vähän periksi, höllättyä, oltua armollinen, kerättyä Voimia. Ja nyt jaksan taas tutkia, ottaa selvää, kokeilla, treenata ja hoitaa itseäni.


Olen käynyt salilla, aloittanut melkein nollasta. Hävennytkin kun treenipainot on tiputettu alle puoleen entisestä, mutta mitä se kenellekkään kuuluu?
Olen kokannut, tutkinut, kokeillut uutta (lehtikaalia, en tiedä kyllä oikein tykkäsinkö vai enkö).
Pelannut lapsen kanssa Muuttuvaa Labyrinttiä, opettanut lasta luistelemaan.

iive

 Lehtikaalisipsit uunissa ja pelit menossa :)

2 kommenttia:

  1. Kuulostaa niin tutulta, mullakin on ollut pitkään kaikenlaisia epämääräisiä vaivoja eikä elämänlaatu ole todellakaan ollut sitä, mitä sen pitäisi! :(

    Onko sinulla (nyt tai ollut aiemmin) joku tai joitain stressinaiheuttajia? Minulla oli loppusyksystä ja alkutalvesta todella kova stressi, joka silloin aiheutti nukkumisongelmia. Olen tässä aivan joitain päiviä sitten oivaltanut, että tuo syksyinen stressitila taisi kestää liian pitkään ja elimistöni meni siitä sekaisin. Ainakin kovasti toivon, että olen nyt oikeilla jäljillä... Stressitekijät ovat poissa mutta elimistöön taisi jäädä jonkinlainen stressitila, joka sitten oireilee ties millä tavoin.

    Minulla on ollut mm. erilaisia särkyjä, ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, jännittyneisyyttä. Jotenkin edes tieto/ymmärrys siitä, että kaikki saattaa johtua tuosta syksyn stressistä, on saanut olon paremmaksi ja mielen huojentuneemmaksi. Nyt yritän ottaa mahdollisimman rennosti ja keskittyä vain saamaan itselleni hyvän olon enkä ota paineita juuri mistään hoidettavista asioista vaan teen sen, minkä pystyn.

    Päivät eivät vielä ole kovin hyviä mutta uskon kovasti, että olen menossa parempaan suuntaan - hiljalleen! Paljon voimia ja tsemppiä sinulle, toivottavasti solmut aukeavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan tässä stressiä ollut kaikenmoisia, mut ihan en ehkä stressin piikkiin näitä laittaisi tai miks ei, sillä pari on sellaista "päällä" olevaa henkilökohtaista stressijuttua (eli ei mitään työstressiä tms.)

      Tänään ihmettelin taas kun on ihan veto pois, mitään ei jaksa, niin joku älyväläys tuli ja mittasin lämmön niin kuumettahan mulla! Mut mitään muuta oireilua ei ole kun kamalat kivut ympäri kroppaa ja kuume. Iltaa kohden kuume sitten laski. Ihme hommaa. Pitää muinakin tämmöisinä päivinä nyt tsekata tuo lämpö.

      Kiitos sinulle kommentista ja samoin voimia ja tsemppiä sinulle <3

      Poista

Kiitos :)