perjantai 13. maaliskuuta 2015

Elämä fibromyalgian kanssa

Reilu viikko on eletty uuden diagnoosin kanssa, välillä itkettää, välillä ottaa aika rankasti päähän se kuinka heikko kroppa mulla on vaikka mitä oon sen eteen koettanut tehdä. Toki joillain on vielä pahemmin kuin mulla, mutta tämä on nyt vaan tietysti se mun elämä.

Helsingin reissu oli kaikkien stressitekijöiden yhteissummana hirveä, vaikka tosi kivoja juttuja siellä tulikin nähtyä ja koettua. Auton hajoaminen on meidän perheessä melkoinen katastrofi, se kun on miehen tärkein työväline kännykän lisäksi. Yövuorot oli tosi rankkoja mulle fyysisesti kaiken stressikuormituksen alla ja olo on lähinnä sellainen, että olisin jäänyt rekan alle.
Joten, varasinpa nyt itselleni kuitenkin sen lääkäriajan, eihän tästä mitään nyt tule hei oikeesti mitään ilman lääkitystä.

Mut se mistä olen kiitollinen, on mun mielen vahvuus. Se ei ole ollut kovinkaan vahva joskus, mutta nyt se on ollut mun tuki ja turva, yllättäen. Toki on uitu aikamoisissa pohjamudissa, oon pelännyt kuolevani, sairastavani vielä jotain kamalampaa, mutta silti olen suht koht järjissäni ja arki pyörii vaikkakin tahmeasti.


Eilen väänsin itseni olohuoneen lattialle ja avasin Yoogaian. Joogasin ensin Keho&Mieli tunnin, joka oli ehkä mulle hieman rankka, mutta herättipä kuitenkin tästä kamalasta jähmeydestä mua edes hieman. Illalla Yin-joogatunti vielä ennen nukkumaan menoa. Ehkä jotain 3h tuon Keho&Mieli tunnin jälkeen, mua ei sattunut yhtään minnekään. Ette voi uskoa, kuinka taivaalliselta se kolme tuntia tuntui! Piti pistää ihan tanssiksi :D  <3Lattarit<3
Yöllähän kaikki kostautui kun sain valvoa kipujen kanssa pari tuntia ja siitä lähtien ne on olleet päällä koko ajan. Tätä tää nyt taitaa olla tää mun elämä.


Huomenna pitäisi mennä töihin, itsensä on sinne nyt vaan jotenkin revittävä ja muutenkin itsensä on saatava kertakaikkiaan liikkeeseen, paitsi nyt meen kyllä lenkin jälkeisille päiväunille ensin ;)

iive

7 kommenttia:

  1. Olet vahva ja herkkä, rohkea ja sisukas! <3 On lupa tuntea kaikki, ääripäätkin... kipu, heikkous ja epätoivo, vihakin.

    Aurinkoa viikonloppuun ja kivuttomampaa oloa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kaneli <3 Eihän se elämä tosiaan tähän lopu, mutta aika paska viikko oli noin niin kuin kokonaisuutena :P Tämä viikko olkoon parempi.

      Poista
  2. Voi, koita jaksaa! Elämä kipujen kanssa ei ole kivaa mut toivottavasti löytyy helpotuskeinoja.

    VastaaPoista
  3. Heippa! Tulin pitkästä aikaa tänne lukemaan kuulumisiasi. Hirmuisesti tsemppiä sinne! Tuntuuko sinusta millään lailla helpottavalta se, että sait diagnoosin ja siten syyn oireille? Vai tuntuuko se ennemminkin tuomiolta? Ei tokikaan tarvitse vastata, jos et halua. :) Itse vaan olen miettinyt, että jos saisi jonkin selityksen näille moninaisille oireille, niin helpottaisiko se oloa. Kun tämä epätietoisuuskin on niin kovin uuvuttavaa (kuten varmasti tiedät).

    Onneksi liikunta kai useasti auttaa fibromyalgiakipujen hoidossa. Täytyy vaan löytää ne itselle sopivat liikuntamuodot ja -määrät. Tai en toki ole asiantuntija, mutta mitä olen itse aiheesta opiskellut ja tuttujen kyseistä sairautta sairastavien kanssa jutellut. Mutta saat varmasti parhaat ohjeet hoitavalta lääkäriltäsi.

    Tsemppiä vielä! Vaikuttaa kyllä, että asenteellasi selviät tästä(kin) elämän eteesi heittämästä haasteesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun tulit, harmi vaan kun on niin paskaa luettavaa :(
      Kyllä diagnoosin saaminen oli helpotus, koska muut diagnoosivaihtoehdot olisi ollut vielä kamalampia. Jossain vaiheessa iski kuitenkin pahimpana kipuhetkenä tajuntaan ajatus siitä, että hitto tätä tää nyt on loppuelämä, tää ei parane koskaan. Mutta toki helpompi on käsitellä asiaa kun tietää syyn mistä ne johtuvat ja kuinka oireita ym. voi lievittää ja lääkitystäkin asiaan saa halutessaan.
      Ja viimeisiin lauseisiisi viitaten :) Voimaa iive! niinpä niin selviytymisestähän tää blogi kertoo :)

      Poista
  4. Voi Iive hirmuisesti tsemppiä sinulle ja toivottavasti tämä viikko on ollut edellistä parempi ja kipuun löytyy helpotusta.

    VastaaPoista

Kiitos :)