torstai 24. maaliskuuta 2016

Damage control - parhaat kivunlievityskeinot

Viikko sairastumisesta ja edelleen olen puolikuntoinen. Tosin en sairastanut vatsatautia pelkästään vaan sain kivasti perään myös sen flunssan.

Näiden kahden jäljiltä kroppa onkin tavallista kivuliaampi, fibrokipujahan ei ole ollut juurikaan viimeaikoina kun elämä on ollut about tasapainossa. Viimeksi kipuja on ollut näin helsingin reissun ja bussimatkan jäljiltä. Nyt ei auta kuin tehdä damage controllia eli pelastaa mitä pelastettavissa on, että johonkin kuntoon pääsisi taas. Ei auta kuin ottaa kaikki keinot käyttöön.

Mähän en käytä varsinaisesti mitään lääkevalmisteita näihin kipuihin vaan pyrin hoitamaan niitä luonnollisesti. Tämä listaus ei ole kyllä huono kenellekään, vaikkei sulla olisikaan fibroa. Oikeastaan tämä listaus sopii aika monelle nykyään.


Stressinhallinta
Ilman stressiä myös kipuja on helpompi hallita, joten kaikenlainen stressinhallinta on tarpeen. Ja stressihän ei pitkän päälle ole hyvä kenellekään. Kun mua stressaa niin menen ulos, mieluiten metsään ja vielä mieluiten aurinkoon. Kesällä kun pääsee vielä uimaan niin ei ole sen jälkeen enää stressiä.

Hyvät yöunet
Kas siinäpä pulma. Nukun usein todella huonosti. Joko minulla on nukahtamisvaikeuksia tai sitten heräilen siinä 03-05 välillä. Myös syvän unen määrä on aika alhainen. Jokainen hyvin nukuttu yö on Whuhuun! arvoinen.
Kaikki nukkumiskonstit ovat kyllä käytössä kuten melatoniini, magnesium, hyvä sänky, rentoutuminen ennen nukahtamista jne. Se mihin voisin panostaa on älylaitteiden käyttökielto iltaisin. Tätä tulee tehtyä edelleen. Tai sitten mun on vaan hommattava ne oranssit lasit sinistä valoa vastaan.
Kirjoitan iltaisin Kiitollisuuspäiväkirjaa jota suosittelen kyllä kaikille.


Välineet
*Piikkimatto on aivan ehdoton. Selällään, kyljellään, mahallaan, siinä voi olla miten vaan ja rentouttaa just sitä kohtaa missä kipua on. Joskus tulee käytyä koko kroppa läpi unta odotellessa. Piikkimaton aion ottaa jopa matkalle mukaan, niin toimiva kivunlievittäjä se on ollut tällä hetkellä.
*Tennispallo kulkee myös mukana, jopa yövuorossa tai ehkä etenkin yövuorossa? Sillä saa kipukohtaa lievennettyä nopeasti. Kahdella tennispallolla sukassa saa käsiteltyä koko selän, reidet ja kyljetkin tosi hyvin.
*Putkirulla, tosin tällä hetkellä mun rulla on jo parhaat päivänsä nähnyt, täytyis ostaa uusi. Ehdoton väline kehonhuoltoon, etenkin treenien jälkeen.

Yin-jooga ja venyttely (ja hieronta)
Elämää ilman Yin-joogaa ei kertakaikkiaan enää ole. Laiskoina päivinä venyttelen vain tvn ääressä, mutta jos tarvitsee todellista kivunlievitystä ja varsinkin jos stressi painaa ja päässä surisee niin Yin-jooga on ehdoton.
Yin joogaharjoituksessa keskitytään vahvasti oman kehon tuntemuksien kuunteluun ja hengityksen tarkkailuun. Yin jooga on meditatiivinen harjoitus, joka vaikuttaa niin fyysiseen, henkiseen kuin energeettiseen tilaamme. Yin on vastakohta sille kaikelle suorittamiselle, mistä päivämme täyttyvät. Sen vaikutukset ovat moninaiset ja selviävät vasta itse kokeilemalla. (Lainaus: Sun-Ahonlaita HOX Joensuulaiset, suosittelen jos mielit Yin-joogaan!)

Hyvä ruoka (parempi mieli, parempi kaikki)
Niin kuin jokaisella, oli sitten Fibroilija tai ei, niin hyvä ruoka on kaiken perusta. En tiedä mihin kohti laittaisin painonhallinnan niin laitetaan se nyt vaikka tähän. Muuta en tuumaa kuin että vähän kevyempänä on helpompi elää ihan kaikin puolin, mut mitään kitukuureja en suosittele vaan sitä hyvää ruokaa (tarpeeksi paljon) ja liikuntaa.

Liikunta
Tällä hetkellä kroppa kestää liikuntaa jonkin verran jo. Mitä tasapainoisemmin liikuntaa tulee, sitä parempi olo on. Jos lakkaa liikkumasta niin taatusti sattuu ja kun tauon jälkeen alkaa taas liikkua niin sitten vasta sattuukin. Siksi jokainen liikkumaton päivä (esim. sairastelujen vuoksi) on huono asia. Liike on lääke. Liikunnan rasittavuus on tosin avainasemassa onko näin. Liian kipuilevalle / uupuneelle keholle liian rankka liikunta on vain rasite, täytyy löytää ja oppia tunnistamaan omat rajansa. Milloin on hyvä päivä salitreeneille, milloin kevyelle verryttelevälle kävelylle.


Vitamiinit ja hivenaineet
Itse suosittelen kaikille hyvälaatuista magnesiumia. Ja sitä onkin sitten jos jonkinlaista. *Magnesiumsitraatti ei ole se ainut oikea hyvä vaihtoehto. Magnesiumoksidi on ehken huonoin, Magnesium kelaattimuodossa ehkä parhain ( esim. magnesiumsitraatti, -glysinaatti, -tauraatti, -bisglysinaatti, -malaatti ja -glyserofosfaatti).
*D-vitamiini --> kaikki kai nykyään tietää jo kuinka tarpeellista tämä on? Työterveydessä saat kätevästi mitattua myös oman d-vitamiinitasosi.
*Probiootti --> tämä itselle uusi juttu, hyvää valmistetta etsiskelen ja kokeilen (sellaista mitä saa lähiapteekista) tällä hetkellä käytössä Idoformin joka päiväiseen käyttöön tarkoitettu valmiste. Ilmeisesti ihan hyväkin.
Valitessasi maitohappobakteerivalmistetta muista tarkistaa, että valmiste:
  • Sisältää laadukkaita maitohappobakteerikantoja
  • Sisältää hyvin dokumentoituja kantoja
  • Sisältää riittävän korkean pitoisuuden maitohappobakteereita
*Omega-3 --> jos et saa ravinnostasi tätä tarpeeksi niin sitten ehdottomasti suositeltavaa. Tässäkin laatu on valttia, ei ole mitään järkeä vetää huonolaatuista kalaöljyä. Itse syön todella vähän kalaa tms. joten omega kolmoset tulee purkista, valitettavasti.

Meditaatio/Hengitysharjoitukset/Itsetuntemus/Henkisyys
Tästä oliskin sitten kirjoitettavaa ihan romaaniksi asti. Ehkä joskus kirjoitankin.
Jokaisen olisi hyvä meditoida, jokaisen olisi hyvä opetella hengittämään tietoisesti ja erilaisin tavoin (eri hengitystavat auttavat erilaisiin asioihin), jokaisen olisi hyvä oppia oikeasti tuntemaan ja hyväksymään itsensä. Silloin on paljon helpompi elää elämäänsä kun ei koko ajan ahdista ja osaa rentoutua. Pystyy olemaan hiljaa yksin itsensä kanssa. Aika moni ei kuulemma tähän pysty.
Henkisyys on minulle tärkeä asia ja yksi tärkeimmistä asioista kivun hallinnassa. Se on asia johon voi turvata ja johon voi purkaa itsensä ja mahdollisen huonon olonsa ja sen hyvänkin. Jokaisella on se oma juttunsa tämän suhteen, joten eipä tästä sen enempää.


Sosiaaliset suhteet/ Rakkaus/ Perhe/ Ystävät
Ihmisen ei ole hyvä olla yksin, yksin ilman rakkautta, ilman kosketusta. Joskus ei ole valinnanvaraa, mutta jos on, niin älä katoa kipujesi kanssa yksinäisyyteen. Kun itket kivusta niin anna toisen olla vain vaikka lähellä, koskettaa varovasti tai olla olemassa siinä vierellä jos kevyt kosketuskin vain sattuu. Anna sun tuntea se rakkaus kuitenkin siinä vierellä.
Ja ystävät, ne on kultaakin kalliimpia, älä menetä niitä.


Tiedän että (elämä kipujen kanssa) voi olla yhtä helvettiä. Se on uuvuttavaa taistoa, trapetsilla tasapainoilua ja joskus todellista kamppailua siitä jaksaako ylipäätänsä elää oikeasti vai kulkevatko päivät vain hitaasti ja kiduttavasti eteenpäin. Joskus on pakko syödä lääkkeitä. Mutta paljon voi tehdä itse. Moneen asiaan voi vaikuttaa pelkästään sillä miten elää ja mitä syö. Joskus ei pysty kuin olemaan olemassa, mutta jos joskus edes vähän pystyy valitsemaan ja tekemään jotain muuta sen eteen ettei sattuisi, niin suosittelen.

Rakkaudella
iive

ps. ilmianna tähän oma kivunlievitysvinkkisi tai ihan vaan ei ole hyvää elämää ilman tätä vinkkisi <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)