lauantai 28. toukokuuta 2016

Puolen vuoden tavoitteet

Sopeutumisvalmennuksen ensimmäinen jakso on ohi. Oli ihanaa nukkua omassa sängyssä (heräämättä keskellä yötä!), hipsutella yöpaita päällä aamupalalle, syödä sitä mitä tekee mieli, hiljaisuudessa...

Kun käy muualla osaa arvostaa taas sitä omaa kotia ja omaa elämää ihan eritavalla. Kun kuulee muiden elämästä, osaa katsoa omassa elämässään myös niitä asioita mitkä ovat hyvin.

Koko kurssin suurin opetus minulle oli varmaankin Kiitollisuus. Läheiset ympärilläni, työkaverit, kumppanini, sukulaiset, ketkä vaan tässä elämässäni mukana olevat eivät ole koskaan kyseenalaistaneet sairauttani. Kukaan ei ole sanonut minun kuvittelevan sitä, tai että teeskentelisin kipeää. Ymmärrän täysin että sitä kipua, joka ei näy, on vaikea käsittää tai ymmärtää. On vaikeaa ymmärtää myös sitä, että eilen olin ok ja tänään en olekaan (en ymmärrä sitä itsekään). Kukaan ei kuitenkaan ole käskenyt minua ottamaan itseäni niskasta kiinni tai haukkunut laiskaksi kun minuun sattuu. Kun töissä ei joskus pysty tekemään ihan sadalla prosentilla, niin se on ymmärretty, ei ole tullut "niitä katseita".
 
Saan olla kiitollinen siitä, että minulla on näin ihania ihmisiä ympärillä. Etenkin mun mies on ihana ja tämän sanoinkin hälle eilen ihan suoraan. Ja äiti <3 eipä voi muuta tuumata. Ja työkaverit myös <3


Nyt on jatkoon myös tavoitteet laadittu. Koska kyseessä on Kelan kuntoutus, niin se on ihan pakollinenkin asia tuolla kurssilla. Oma päätavoitteeni on Toimintakyvyn parantaminen. Se jaotellaan 1-useammaksi pienemmäksi tavoitteeksi joka on jollain tavalla arvioitavissa. Itse laitoin siihen vain kaksi osiota, koska ne tulevat teettämään ihan tarpeeksi töitä. Toisaalta jos ne onnistuvat niin ne tulevat vaikuttamaan huimasti myös moneen muuhun asiaan kuten painonhallintaan, jaksamiseen ym.

1. tavoite on Liikunnan lisääminen.
Tavoittelen siinä tasoa, jossa peruskuntoliikuntaa (kuten kävelyä, hortoilua, puutarhatöitä, uintia ym.) olisi 5 kertaa viikossa. Lisäksi siihen kuuluu lihaskuntoharjoittelua väh 10min, 3-5 kertaa viikossa.
Kuulostaa vähäiseltä, mutta on minulle tosiaan aivan tarpeeksi ja sopivasti. Oikeastaan fyssarista se kuulosti aika paljolta, mutta tässähän oikeastaan muuttuu vain tuon lihaskuntoharjoittelun tulo taas elämään pikkuhiljaa.
 2. tavoite on Unen parantaminen unirytmin avulla
Tässä tavoittelen sitä, että aamu- ja iltavuoropäivinä pitäisin unirytmistä kiinni. Eli menisin nukkumaan samaan aikaan ja heräisin samaan aikaan.

 
Meillä oli myös 1 tunti yhteistä ravitsemusterapeutin aikaa. Aika peruskauraa se oli, mutta yhden tehtävän se meille teetti, joka oli itselleni ainakin valaiseva. Otin omasta paperistani kuvan ja hienostihan se näyttää missä mättää ja missä menee hyvin.


Nyt näihin mättämiskohtiin on helpompi puuttua. Ja faktahan on se, että jos nukun huonosti niin myös syömiselle käy huonosti. Joten se uni on aikalailla avainasemassa nyt.

Sillä aikaa kun olin Peurungassa, olikin Kesämaassa jaettu palstat valmiiksi. Tänään pääsenkin omalle palstalle ensimmäistä kertaa. Sen verran väsynyt olen tuosta kuntoutusviikosta, että tuskinpa kauheasti siellä tänään myllään, mutta ainahan voi tavarat viedä ja tsekata mitä tarvitsee hankkia ja muuten vaan nauttia siitä oman palstan olemassaolosta. Mieskin oli saanut mun taimet pysymään koko viikon hengissä :D Se oli hyvä saavutus häneltä <3
Ja kiire ei ole palstan kanssa muutenkaan, sillä sille on koko ensi viikko aikaa, sillä nyt on viikon kesäloma!

iive

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)