sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

Rikkaruohosalaattia ja painonhallintaa

Villin ruuan syöminen on ollut pitkällinen prosessi, ensimmäiset vuodet siitä haaveiltiin, yksi vuosi tutkittiin ja nyt on syömisen aika. Tänään aloin viimeinkin rueta toteuttamaan kaikkea tietoa käytäntöön ja ensimmäinen varsinainen villiruoka valmistui muutamassa minuutissa. Ihan yksinkertaisuudessaan paistoimme meidän perheen kahdelle parsahullulle ilmaiset "parsat" eli maitohorsmaa. Hieman gheetä, suolaa ja myllystä ropsaus pippuria ja se oli siinä.


Hyviä olivat maitohorsmat pannulta eilisen gluteenittoman tomaattipastan kanssa ja salaattiin osa päätyi ihan sellaisenaan. Suosittelen maistamaan maitohorsman lehteä ihan noin vain tai puraisemaan raa'an pikkuhorsman (alle kymmenen senttisen) varttakin. Hyvää on ja monesta muusta hortasta poiketen, ei ole lainkaan kitkerää. Itselle maitohorsman lehdestä mieleen tuli romainesalaatti, joten perhe päätyy joku päivä syömään ceasar-salaattia maitohorsmalla :D



Villin ruuan syömisessä
on monta hyvää puolta, joista ehdottomasti paras on ilmaisuus! Toinen on varmaan maku ja kolmas kerääminen. Hortoilu (=eli vihannesten keräily) on erittäin terapeuttista. 

Villiruoka on myös terveellistä kun tietää mitä kerää, syö ja miten ja eritoten mistä. Palstan reunalta on nyt hyvä kerätä kaikenlaista. Ensi bongailulla siellä kasvaa aivan sairaasti vuohenputkea (jonka tunnistamisen kanssa mulla on kyllä ongelma), lisäksi löytyy maitohorsmaa, nokkosta, mesiangervoa, siankärsämöä, ahomansikkaa ja poimulehteä. Nämä on tullut bongailtua ihan äkkivilaukselta ja tuoksun perusteella. Harmikseni yhtään peltokanankaalia en ole löytänyt, ne kun jäivät villivihannesretkeltä parhaimpana makuna mieleen.

Seuraavaksi taidan kokeilla jonkinlaisen villiyrttivoin tai peston tekemistä. Ohjeita näkyy netistä löytyvän pilvin pimein. Listalta löytyvät myös nokkossämpylät (jotka menevät kohta uuniin) ja nokkosletut. Ne ovatkin jo tuttuja juttuja.

Palstalla on tapahtunut paljon, melkein kaikki on istutettu kasvamaan. Nyt odotellaan taimien nousua ja rikkaruohoja. Ensimmäisiä innolla ja toisia kauhulla. Pidin muuten yhtenä päivänä palstatouhuissa sykemittaria ja kätevästi kahden tunnin aikana kului yli 600 kilokaloria, keskisyke jossain 120-130 ja maksimisyke lapioidessa melkein 180 (tuli kyllä aika reippaasti siinä kaivettua). Joten hyvää liikuntaa tämä palstan perustaminen on. Jatkossa ei onneksi yhtä rankkaa ole, joten kulkuvälineeksi vaihtuu auton sijasta polkupyörä. Viime viikolla liikuntaa kertyi huimat 19 tuntia, tällä viikolla 23 tuntia. Tokikin huomioon täytyy ottaa näiden olleen kuntoutus- sekä lomaviikkoja. Selkeästi energiaa on kuitenkin ollut ja kivuista huolimatta olen lähtenyt liikkeelle. Venyttelyä tai joogaa olen tehnyt päivittäin vähintään tunnin verran, joinakin päivinä jopa kaksi, jotta kroppa on pysynyt kasassa, siinäkin yksi syy korkeille tuntimäärille.

Erittäin kiitollinen olen viime aikoina ollut siitä ettei ahmimiskohtauksia ole juurikaan ollut. Riitelykään ei ole ajanut minua lohtusyömiseen, eikä muutama huonommin nukuttu yökään. Ruokavalio on pysynyt taas todella siistinä ja hyvänä. Olen muistanut syödä säännöllisesti ja tarpeeksi, tosin helteillä ruokahaluni automaattisesti vähenee ja olenkin syönyt paljon salaattia eri tavoin mutta sitäkin sitten enemmän ja kaloripitoisemmin lisukkein. Olen syönyt kohtuudella myös niitä herkkuja kuten jäätelön tai salmiakkia. Näitä on kuitenkin syöty normaalisti esim. 100g salmiakkipussi kesti koko kuntoutusviikon.

Uskon painon olleen nyt aikalailla paikoillaan tai jopa tippuneen, vaikken tarkoituksella painoa millään lailla tiputa tai laihduta niin silti olisi kivaa jos se nyt näillä elämäntavoilla oikeasti vähenisi. Ihan vaan sillä, että hemmetin kalliiksi tulee ostaa uusia vaatteita kun vanhatkin olisivat ihan hyviä. Niihin mahtuakseen ei tarvitsisi kuin muutaman sentin lähteä ympärysmitoista. Kävi siinä niin tai näin niin bikinikesä tulee silti jos vain säät sallii. Aurinkoisina päivinä luuhusimme rannalla urakalla ja silloin päädyin siihen, että hitto kyllä mäkin voin pitää bikineitä ihan hyvin! Mun kropan pahin ongelma on reidet ja se koko uimapuku peittää niitä reisiä ihan yhtä vähän kuin bikinitkin. Vatsanympärys ei mua rassaa millään lailla ;)


Huomenna on vielä vapaapäivä ja sitten alkavat taas työt. Oikeastaan odotan töihin menemistä ja rentoa kesätunnelmaa. Toivon, että töissä ilmapiiri on edelleen hyvä kuten se oli nyt ennen lomaakin. Tykkään olla töissä kesällä kun silloin yleensä siitä puuttuu kaikenmoinen ylenmääräinen säätäminen taksien, harrastuksien, koulu- ja työkyytien kanssa. Ollaan rennommin koko porukka.

iive

2 kommenttia:

  1. Minäkin olen innostunut villiruuasta ja juuri olen postannut pari postausta aiheeseen liittyen blogiini. Ja sopivasti sain arvottavaksi myös yhden teemaan sopivan kirjan ja arvonta alkaa pian. Minä sain vinkin maitohorsman käytöstä parsana hortakurssillani, mutta sitä en ole vielä ehtinyt kokeilla. Hyvältä näyttää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo maitohorsma parsana on kyllä aivan todella hyvää ja nopeaa. Noin 5min pannulla riittää, joten helpompaakin kuin oikean parsan kanssa joka pitää kuoria ja vaatii pidemmän kypsennysajan.

      Pitääkin tulla osallistumaan sun arvontaan :)

      Poista

Kiitos :)