torstai 11. elokuuta 2016

Pöhinäkone

Olen jo useita vuosia haaveillut kasvikuivurista ja kun sain mahtavan (10litraa) kanttarelleja isältä tuliaisiksi ja pakkanen oli täynnä niin pitihän sitä sitten sellainen hankkia :) Hyvä tekosyy eikö!


Oon pöhinäkoneeksi ristimälläni Pregon hyötykasvikuivurilla kuivannut nyt ne kanttarellit, nokkosia, siankärsämöitä, apiloita, lehtikaalia ja kehäkukkia, jotka eivät kyllä meinaa kuivahtaa eivät sitten millään. Ehkä ne terälehdet tulisi irroittaa niin sitten kuivaisivat?


Pöhinäkone on ollut ihan huippu, seuraavaksi isken sinne kuivumaan kesäkurpitsat, joita tuli taas se 10kg palstalta kun siellä kävin. Tarkoituksena on jatkaa myös yrttien kuivaamista ja jospa omenoita jostain saisi niin sitten niitä, koska niistä tykkää meillä kaikki ja niitä on ihana palastella esim. aamupuuron sekaan tai syödä sellaisenaan vaan.


Nokkosen siemeniä olen jo keräillyt ja kerään vielä jatkossakin, niin hyviä ne sämpylöissä olivat. Hyvän vinkin sain siemenien keruuseen villiruokaryhmästä.


Eli jos nokkosen siemenet vielä sojottavat ulospäin, ovat ne vielä raakoja tai jopa kukintavaiheessa, sitten kun ne ovat laskeutuneet alaspäin ovat ne poimintakypsiä. Ruskeat ja mustat siemenet ovat jo vanhoja. Tämä Eilistä paistoa blogin postaus on myös hyvä ensimmäistä kertaa nokkosien siemeniä keräävälle. 


Lintunen lähti koulutielle ja itse vietän nyt ensimmäistä arkivapaata kotona ja hämmästelen, että olen yksin kotona! Yleensä kun vapaapäivinä Lintunen on ollut tietysti minun kanssani, mutta nytpä ei niin olekaan. Lintunen hakee yhä enemmän vapautta itselleeen, ne itsenäisyyden siivet kasvaa kohisten, kuitenkin on vielä niin pieni <3 ja minun pitäisi hieman hellittää ja antaa mennä vapaammin.
Ihanaa oli se, että on joustava pomo joka antoi mun mennä kesken aamuvuoron saattamaan lasta kouluun ensimmäisenä koulupäivänä, ihan huippua! Kiitos!





iive

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)