sunnuntai 6. toukokuuta 2018

Spiraalistabilaatio-kurssilla & Halloumi-Broileri-kasvispaistos

Paikallinen liikuntaseuramme järjesti kolmen tunnin Spiraalistabilaatio-kurssin, jonne ilmoittauduin heti kun ilmoituksen näin, sillä kaikki etenkin selkärankaa huoltava liikunta kiinnostaa ja kun sattui sopivasti vapaapäiväkin.

SPS - Spiraalistabilaatio on tsekkiläisen lääkärin Richard Smisekin kehittämä kehonhallinta ja terapiamenetelmä, jossa pyritään aktivoimaan erityisesti spiraali-lihasketjuja. Smisekin havaintojen mukaan esimerkiksi selkäkipujen pääsyynä on usein vertikaali-lihasketjujen jännittyneisyys ja liian pitkään jatkunut yliaktiivisuus. Itselläni etenkin oikealla puolella alaselkälihakset ovat jatkuvasti ylijännittyneitä. Spiraalistabilaatio-harjoitusten avulla näitä vertikaalisia pinnallisia selkälihaksia saadaan rentoutettua ja siirrettyä aktivaatiota enemmän ns. syvempiin tukilihaksiin.
Tämä oli nyt tällainen oma käsitykseni asiasta. Tarkempia tietoja menetelmästä löytyy esim. täältä Askel Educationin sivuilta.

Kurssi alkoi kävelyharjoituksella, jossa tunnusteltiin omaa kävelytyyliä. Saako selkäranka sitä voitelevaa kiertoliikettä kävellessä vai onko kävelytyyli ns. jäykkä jossa selkäranka ei juuri minkäänlaista liikettä, etenkään kiertoliikettä tee.
Keskityimme hakemaan vatsakorsetti tuntumaa (ja pakaralihasten aktivaatiota) kaikissa harjoitteissa, joten pilateksen harrastamisesta olisi ollut hyötyä varmasti harjoitteiden ymmärtämisessä. Onneksi itselläni on edes niitä muutamia tunteja takana, joten pääsin aika nopeasti kiinni siihen mitä harjoitteissa haetaan. Eriasia oli sitten se taipuiko kroppa harjoitteisiin vai ei. Itse huomasin varsinkin oikean puolen rintalihasten kirraavan kiertoliikkeissä aika napakastikin. Alaselkä oli myös hyvin jäykkä.

Harjoituksissa käytettiin apuna erityisiä spiraalistabilaatio kuminauhoja, jotka ovat kyllä käteviä! Samoilla kuminauhoilla pystyi tekemään harjoitteet koko vartalolle ja ne sai "kiinni" niin käsiin kuin jalkoihinkin. Muutakin jumppaa kuin pelkästään näitä SPS-harjoitteita noilla pystyy myös tekemään. Ne olivat myös hyvin kevyitä ja pieneen tilaan meneviä.


Treeni tuntui hyvältä, sopivan kevyeltä, että minäkin pysyin mukana hyvin tämän "kolhiintuneen" kroppani kanssa. Mutta treeni oli myös todella tehokasta, etenkin niille vatsalihaksille, sillä ilman vatsakorsettia ei liikkeestä tullut kyllä yhtään mitään. Voin veikata, että kaikilla osallistujilla muuten huomenna kropassa tuntuu, että "Jotain" on tullut tehtyä!

Innostuin kyllä aiheesta niin, että olisipa kiva jos liikuntaseura vaikka järjestäisi viikoittain toistuvan lyhytkurssin tai pidemmänkin kurssin aiheesta. Tässä olisi liikuntatunti minun makuun!


Kurssin jälkeen maistuikin ensin sauna (sillä olin aivan järkyttävän hikinen, huh!) ja sitten ruoka.
Kokkailin Halloumi-Broileri-Kasvis paistoksen, josta tuli kyllä aivan mielettömän hyvää. Kerrankin ruoka, jossa Lintusellekin kelpasi nämä kypsät kasvikset aivan heittämällä. Olen enemmänkin intuitio kokkaaja ja ruuanlaitto sujuukin reseptien tekoa paremmin, koska kokkaan aina fiiliksellä, mutta tätä ruokaa haluan tehdä toistekin, joten näpytetään jotain talteen kun vielä muistaa.

Halloumi-Broileri-Kasvispaistos

1 kesäkurpitsa
Tomaatteja
Herkkusieniä
Sipuli
Valkosipulia
Broileria (maustamaton)
Halloumia
Suolaa
Urtekram Cajun mausteseos
Viispippuri 
Oliiviöjy
Ghee

Pilkotaan kesäkurpitsat ja tomaatit, maustetaan raastetulla valkosipulilla ja cajun mausteseoksella. Lisätään joukkoon oliiviöljyä sekä suolaa, pyöräytetään kulhossa ympäri ja annetaan maustua. 
Pilkotaan sipuli ja herkkusienet. Paistetaan broileri gheessä ja lisätään lopussa joukkoon kypsymään sipuli ja herkkusienet. Maustetaan viispippurilla (myllystä) ja suolalla. Siirretään tämä seos alimmaiseksi laakeaan uunivuokaan ja lisätään päälle kesäkurpitsa-tomaattiseos ja paistetaan uunissa grillivastuksella n.10min.
Siivutetaan "grillauksen" aikana halloumi ja paistetaan pannussa rapeaksi. Pilkotaan (halutessaan) ja lisätään vuokaan päällimmäiseksi. Ja sitten vaan syömään 💚

Itse söin tätä tällaisenaan, mutta Lintuselle ja miehelle keitin riisiä kaveriksi. Tähän sopii varmasti myös vaikkapa uunilohkoperunat, pasta tai oikeastaan mikä vaan lisuke jos hiilihydraatteja ja täyttävyyttä haluaa lisää.


Erityisen mukavaa tässä päivässä oli myös se, että ne mun jumppavaatteet mahtuu taas kinnaamatta päälle ja jos tätä menoa jatkuu homma, niin kohtapa ne löpsöttää. En pistä kyllä tässä asiassa hanttiin, varsinkin kun fiilis on vaan niin huippu!

Ja tämmöisen sunnuntain jälkeen on mainiota siirtyä kohti ensi viikon haasteita. Vielä muutama viikko lapsen koulun päätökseen ja sitten hän karkaa kesälaitumille vapauteen (Mammalaan). Oma kesälomakin jo häämöttää, ihan ihan kohta. Tänään olikin ensimmäinen kesälle tuoksuva päivä ☀️

Rakkaudella
iive

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)