tiistai 31. heinäkuuta 2018

Fibromyalgiasta vapauteen vol???

Onko Fibromyalgiasta parantuminen mahdollista?

Olen ollut useammalla täysin oireettomalla jaksolla fibron kanssa. Nykyinen oireeton jakso on kestänyt jo 7kk, lähemmäs 8kk. Aiemmat jaksot 2-8kk. Yhteistä näillä kaikilla jaksoilla on ollut vihermehujen juominen, vitamiinitankkaus, suoliston kunnon korjaaminen (tärkeä minulle koska minulla on myös keliakia), HYVÄT YÖUNET, pätkäpaastoilu, stressinhallinta, itselle sopivan liikunnan harrastaminen, positiivisuuden ylläpitäminen ja elämästä nauttiminen toisin sanoen, kipeäksi tulee joka tapauksessa (jos tulee), niin miksipä jättää jotain kivaa sen vuoksi tekemättä.


Minä en ole fibromyalgia ja fibromyalgia ei ole minä. Lähes koko kesä on kulunutkin niin etten muista koko fibron olemassaoloa lainkaan. Silloin kun keho käy kierroksilla ja ylikuumentuu, silloin olen kyllä tarkkana, koska en vain halua fibron palaavan mistään hinnasta.


Ruokavalio on ollut tärkeässä osassa. Keliakian vuoksi syön gluteenitonta ruokaa, nykyään lähes viljatonta, sillä gluteenittomat tuotteet ovat täynnä kaikenlaista aika epäterveellistäkin mm. lisäaineita ja muunneltuja tärkkelyksiä tietenkin. En tiedä suosittelisinko ilman keliakiaa välttämään viljatuotteita? Ehkäpä kuitenkin jättäisin väliin ne pullamössöleivät ja pitäytyisin hyvissä luomuleivissä ja kaurapuurossa. Jos viljatuotteet turvottaisivat yhtään, sitten en söisi. Pastankin pystyy hienosti korvaamaan esim. kasviksilla. Spiraalileikkuri on ihan mahtava, sillä saa hetkessä spagetin näköistä kasvissuiroa, jonka voi sitten syödä raakana tai kypsentää hieman, toki sitä pastaakin pitää syödä joskus. Onneksi olen oppinut kuuntelemaan kehoani milloin se kaipaa hiilihydraatteja. Mitä enemmän liikun, sitä enemmän se niitä tarvitsee, jos syön niitä liikaa se väsyttää ja tekee olon vetämättömäksi.


Sokeriton on ehkäpä kaikista tärkein. Sokeria kerran viikossa pieniä määriä tai satunnaisesti, se on ok kun on saanut tilanteen rauhoitettua. Välillä olin pitkäänkin ilman sokeria kokonaan.  

Maitotuotteita käytän niukasti, täysin maidottomallakin olen ollut, mutta sen en koe olevan tarpeellista minulle. Käytän lähinnä hapanmaitotuotteita, kahvimaitoa ja juustoa.   

Ruokani sisältää paljon kaikkea ihanaa kuten kasviksia, lihaa (marinoimatonta), kalaa ja etenkin hyviä öljyjä. Syön smoothieita ja juon vihermehuja lähes päivittäin, jompaa kumpaa nyt ainakin kerran päivässä. Marjoja menee paljon! Smoothieen on helppo lisätä myös päivän hyvät rasvat mm. oliiviöljy (luomu extra virgin), camelinaöljy ja tahini sekä roppakaupalla kasviksia.  

Vihermehut ovat vain sitä kaikkein parasta boostia. Aluksi kun sain mehustimen, tuntui etten voi päivääkään olla ilman. Nyt kun olen tankannut vihermehua sen kaksi vuotta niin tahti on hidastunut, mutta kyllä se mieliteko sieltä sitten tulee kun keho sitä tarvitsee. Nyt kun kurkkukausi alkoi, niin jopas teki taas vihermehua mieli!


Liikun paljon, olen kevään ja kesän mittaan tanssinut, uinut, joogannut, venytellyt, kävellyt, pyöräillyt, tehnyt vähän lihaskuntojumppaakin. Hyötyliikuntaa tulee tunteja päivässä mm. kasvimaalla (kastelukannujen kantaminen käy työstä kun ei ole vesiletkua) ja marjastamassa. Jatkossa toivon, että syksyn myötä voin lisätä lihaskuntoliikunnan määrää kun hyötyliikunnan määrä vähenee. Liikunnasta pitää myös osata palautua, se on ehkäpä vaikeinta!

Liikunnan pitää kuitenkin tuottaa iloa. Jos liikuntaa ei ole harrastanut, niin sen ilon löytäminen voi vähän kestää, mutta kyllä ne omat lajit sieltä löytyy jos vain tahtoo. Mitään hikipäässäverenmakusuussa liikuntaa en harrasta juuri lainkaan. Kunto on noussut aivan valtavasti aika lempeälläkin liikunnalla. Tosin tanssiessa tuli kyllä aikamoisen hiki ja sykekin nousi, mutta sillä ei ollut niin väliä koska se oli samalla niin hauskaa! Pyöräilyn kanssa oli vähän toinen juttu, sitä piti oikein opettelemalla opetella rakastamaan. Nyt sekin jo sujuu kevyesti.

Ja eipä voi muuta kuin painottaa etenkin sitä luonnossa ulkona liikkumista. Kävelylenkit luontopolulla asfalttitien sijaan, tai edes pururadalla, uiminen järvessä, hiihtäminen metsässä ja jäällä, marjastus, sienestys, kasvimaalla sormet mullassa... ei voisi olla parempaa! Ilmaiset ulkokuntosalit on jo monessa paikassa, kahvakuulan saa ulos tai edes parvekkeelle...


Palautuminen/ lepo/ ylivirittyneisyyden vähentäminen... siinäpä aika tärkeä kolmikko! Näihin toimii aika hyvin nykyään magnesium + l-teaniini, meditointi, syvähengitys, venyttely, lempeä jooga, Paranemisen Avain harjoitukset, lukeminen, ihan vain olemassa olemisen opettelu. Nukkuminenkin onnistuu nykyään paremmin, mutta heti huonot unet huomaa kehon voinnissa.

Olen oppinut nauttimaan myös kylmästä. Aloitimme Lintusen kanssa uimisen äitienpäivänä toukokuussa. Siitä lähtien on uitu lähes päivittäin ja monta kertaa päivässä. Siinä huomasin kuinka kylmä vesi on oiva palauttaja. Nyt olen harjoitellut myös kylmien suihkujen ottamista, minä joka aina palelin en palele enää juuri koskaan! Suihkut ovat tuskallisempia kuin kylmässä vedessä uiminen, jospa saisin tänä vuonna aloitettua sen avantouinnin?
Saunasta pidän myös. Käytän saunassa eteerisiä öljyjä, jotka rentouttavat. Saunon hyvin matalilla lämpötiloilla 50-60 astetta. Silloin pystyn rentoutumaan eikä huonoa oloa tule. Saunoessa yleensä olen pitkälläni välillä selällään, välillä mahallaan, niin koko keho lämpenee tasaisesti. Saunan jälkeen olon tasaa viileämpi suihku.

Ennen minua valvottivat erinäiset asiat. Aivoissa pyöri jatkuva rumba ajatuksia, pelkoja, ahdistustakin. Olen ajan myötä opetellut hiljentämään tämän rumban. Enää hiljaisuus ei ole ahdistusta, mieleen nousevat ajatukset ovat kestettävissä ja käsiteltävissä. En voi kuin suositella tähän asiaan tutustumista esim. Echart Tollen Läsnäolon voimaa suosittelen kaikille. Stressin kanssa kamppaileville Miia Huitin Stressikupla-kirja on ihan ykkönen. Sairauden kanssa taisteleville en voi tuumata kuin, että ottakaapa selvää Karita Aaltosesta, Uskalla parantua, on voimaannuttanut jo niin paljon ihmisiä ♡
Muita suosikkejani ja jatkuvia inspiraation lähteitäni ovat Susanna Tanni (Freetox), Olli Posti, Sami Sundvik, Jaakko Halmetoja, Tara Lange, Meri Mort, Kylli Kukk, Kirsi Ranto, Teemu Syrjälä, Raija Kivimetsä, Marja Ruuti, Tomi Kokko ja varmaan ihan sairaan moni jäi listalta vielä poiskin ♡









Pätkäpaasto on ollut uusi tuttavuus, sen sijaan, että syön jatkuvasti, olen todennut että on ihan ok syödä silloin kun on nälkä kunhan huolehtii, että syö sen 8h aikana sitten ne kaikki päivän kalorit, muuten illalla tulee hillitön nälkä. Smoothieni ovat niin tuhteja, että niillä kyllä jaksaa! Toki syön ihan normaalia ruokaakin, mutta erityisesti smoothiet pitävät usein huolen siitä, että illalla ei syöpötyshalua tule.
Pätkäpaastoiluhan auttaa mm. kehon autofagiaan, joka on kehon puhdistautumista. Olen paljon miettinyt sitä, onko kohdallani fibro-oireilut olleetkin sitä ettei autofagia ole päässyt toimimaan ja olen ollut "täynnä kuonaa"? Toinen syy on ollut varmasti myös vuosikaudet kestäneet univaikeudet, nukahtamisen vaikeudet ja yölliset heräilyt. Tällöinkään ei autofagia toimi kunnolla.
Autofagia on kehon sisäinen kierrätysohjelma, jonka avulla kuona ja turha aines siivotaan soluista ulos ja tärkeät osat käytetään energiantuotantoon ja uusien solujen rakennusaineena. Tämä mekanismi on oleellinen osa taistelussa niin syöpää kuin monia rappeumasairauksia, kuten alzheimeria tai Parkinsonin tautia vastaan. Tähän liittyvistä löydöistä japanilainen solubiologi Yoshinori Ohsumi sai lääketieteen Nobel-palkinnon eli vajaat miljoona euroa. Yle.fi
Lisäravinteita olen käyttänyt jos jonkinlaisia. Olen muutaman oikein tehostetun kuurin ottanut erinäisillä vitamiineilla ja tällä hetkellä en käytä kuin ns. ylläpitoon näitä. Tehostettuna olen ottanut C, B ja D-vitamiinikuurit, magnesiumia, probioottia, Omega-3sta ja sinkkiä. Keväällä otin myös kuurin spirulinaa ja chlorellaa. Talvisin käytän smoothieissa usein viherjauhetta, joka sisältää myös näitä, mutta keväällä otin oikein superloadauksen chlorellaa ja spirulinaa puristetabletteina ja olo kyllä kieltämättä tuntui oikein energiseltä.
Spirulina on täyttä ravintoa! Spirulina on mikroskooppinen makean veden levä, joka on kuivattuna tumman sinivihreää jauhetta. Spirulinan painosta yli 60% on täysipainoista hyvin imeytyvää proteiinia, joka sisältää kaikki ihmisen tarvitsemat aminohapot. Lisäksi spirulina sisältää runsaasti hivenaineita – kuten rautaa, seleeniä ja jodia, sekä vitamiineja ja niiden esiasteita. Spirulinan ravintoarvoista kertoo melko paljon se, että NASA ja Euroopan Avaruusjärjestö ehdottivat 1990-luvun alussa spirulinaa yhdeksi pääasialliseksi ravinnonlähteeksi pitkille avaruusmatkoille.
Chlorella on mikrolevä, joka on saanut nimensä lehtivihreän – eli klorofyllin mukaan. Se on spirulinan kaltainen ravintoainepankki, joka ravitsee ja puhdistaa kehoa. Puhdistamon Chlorella sisältää yli 65% proteiinia kuivapainostaan, sekä erittäin runsaasti mm. beetakaroteenia, kalsiumia ja magnesiumia. Chlorellan soluseinä on rikottu patentoidulla menetelmällä, joka parantaa ravinteiden imeytyvyyttä. Lainaus: Puhdistamo
Kaikki ylimääräiset lisäravinteet voivat kuitenkin rasittaa maksaa. Omat maksa-arvoni ovat ok, mutta taukoja on hyvä pitää välillä ja kuunnella mitä keho tuumaa. Esim. nyt ei tee mieli lainkaan spirulinaa ja chlorellaa, joten niitä en ota. Ilmeisesti saan myös omegoita smoothieistani niin hyvin, joten en niitä ota pillereinä lainkaan.
Tällä hetkellä käytän Terra Novan monivitamiinia, joka on kallis, mutta myös todella laadukas (vieläkin laadukkaampi löytyy mutten muista nimeä?), Puhdistamon probioottia ja MagneCit magnesiumsitraattia sekä muutaman kerran viikossa rautalisää (koska magnesiumsitraatti syö kehosta rautaa.) Puhdistamon TriplaMagnesiumin nimeen monet vannovat, omalla kohdallani se ei toimi valitettavasti vaan levottomat jalat palaavat lähes välittömästi ja palautuminen huononee. Ilmeisesti tällä hetkellä magnesium-tasot ovat kuitenkin kehossa ok, koska voin ottaa nyt sitä "suositeltua" annostusta ja tulen sillä toimeen.

Mielenkiinnolla jatkan projektiani Fibromyalgiasta vapauteen, hyvä kirjakin muuten! Siinäkin yksi inspiroiva ihminen lisää, Hanna Huttunen ♡

Rakkaudella
iive

2 kommenttia:

  1. Smoothiereseptejä kehiin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, en ole oikein reseptinikkari kun laitan aina vähän sitä sun tätä. Mutta perushommeli voisi olla marjoja 2-3dl, banaani, oliiviöljyä 1rkl, vihreitä kasviksia (lehtikaali/pinaatti/salaatti/kurkku jne) n. 2 kourallista, proteiinijauhe 30g ja jotain nestettä esim. mantelimaitoa tai ihan vettä, kookosvesikin on oikein kiva.
      Omaan spessusmoothieen laitan lisäksi 1rkl tahinia ja 1rkl camelina-öljyä niin saa kalsiumit ja loputkin päivän rasvat kondikseen, mut tää on aika hardcore jo :)

      Poista

Kiitos :)