maanantai 9. heinäkuuta 2018

Terve maksa - Terveempi keho

En edes muista mistä kimmokkeesta sain viimeinkin aikaiseksi varata Marja Ruutin Terve Maksa kirjan kirjastosta. Jotenkin ajattelin kirjan nimestä, että eihän tämä oikeastaan minua koske/kiinnosta.
Olin niin väärässä!

Terve maksa ja maksaa tukeva ruokavalio ja elämäntavat kun tukevat kehon kokonaisvaltaista terveyttä. Kirja herätti paljon ajatuksia, tokikin täytyy huomioida että asiat ovat esitetty kaikista parhaimman terveydentilan saavuttamiseksi. Minuun ne upposivat, mieheen ei niinkään, tosin hän ei lukenut koko kirjaa vaan kuunteli ääneen lukemiani pieniä pätkiä jolloin kaikki perustelut tietyille asioille eivät tulleet ns. tiettäviksi. Vaikka kirja sisälsi erittäin yksityiskohtaista tietoa kehon fysiologiasta ja toiminnasta, niin kirja tuli aikalailla ahmittua muutamassa päivässä ja sitä oli nautinnollista lukea.

Kaiken järjen mukaan oma maksani pitäisi olla hyvässä kunnossa. Vaikka ylipainoa onkin, niin se ei ole ns. omenalihavuutta ja mm. Inbody-mittauksessa viskeraalista rasvaa oli minimaalisesti. Maksa-arvot ym on hyvät, enkä juurikaan rasita maksaani mm. sokerilla, lisäaineilla, alkoholilla, lääkkeillä tms. Oikeastaan ainoat maksaa (ja kehoa) rasittavat ovat tällä hetkellä hormonaalinen ehkäisy ja lievä ylipaino, mutta nekin ovat jo aivan tarpeeksi!

Kirjasta löytyikin aivan huiput esimerkkikuvat siitä mitä tämä touhuni tietämättömyydessä on ollut. Ei ihme että saa laihduttaa melkein koko elämänsä kun aina käy näin!


Sen sijaan puhdistautumisessa tätä ei tapahdu eli toiveikkaasti edetään. Ainakin jos painoa katsotaan, niin painohan ei ole tippunut viime viikkoina yhtään. Tosin ei se ole noussutkaan, joten kesäkunnossa projekti sen suhteen etenee loistavasti. Ensimmäistä kertaa elämässä en himoitse sokeria eikä minun ole juurikaan tehnyt mieli mitään mm. karkkihyllyltä. Ainoa himon kohde on olleet uunilohkoperunat, joiden ajattelen kertovan hiilihydraattien vähyydestä / suolan puutteesta.


Gallupien mukaan elämässä arvostetaan ja halutaan kaikkein eniten terveyttä. Kukaan ei vastaa haastattelijalle, että elämässä on tärkeintä juoda joka ilta kuusi pulloa olutta tai litra kokista tai syödä päivittäin hampurilaisaterioita tai istua neljä tuntia tv:n ääressä karkkeja ja sipsejä napostellen.
Näin kuitenkin toimitaan ja menetetään se kaikkein tärkein, terveys.
Taloustutkimuksen kyselyn mukaan suomalaiset pitävät suurimpina uhkina terveydelle elämäntapoja, joihin voi itse ratkaisevasti vaikuttaa: ylipainoa, vähäistä liikuntaa, liiallista alkoholin käyttöä, tupakointia ja terveellistä ruokavaliota. Tietoa ei siis puutu, mutta muutos on vaikeaa. Ihmisluonto toimii usein ristiriitaisesti ja itseään vastaan, ellei joku tai jokin herätä katsomaan omaa tilannetta ja mahdollisuuksia uudesta näkökulmasta. Onneksi koskaan ei ole myöhäistä etsiä ratkaisua ja tehdä elämästä hyvää.
(Lainaus: Marja Ruuti - Terve maksa s.47)

Omaan sokeritaisteluuni sain myös vahvistusta. Itseni kohdallahan se ei ole ollut ongelma pitkään aikaan, mutta välillä olen aika paljonkin miettinyt lasta. Millä perusteella pääsääntöisesti kiellän häneltä karkit, limut ja jäätelöt? Ja tällä perusteella aion jatkossakin niin tehdä. Toki en ole totaalikieltäjä ja tietyissä tilanteissa ne ovat ok, mutta jatkuvasti nautittuna ne eivät ole. Eivät myöskään sokeroimattomat versiot (keinomakeuttajilla makeutetut).

WHO suosittelee nykyään lisätylle sokerille (myös mehut & hunaja) 5% päiväsuositusta kokonaisenergiamäärästä ja täytyy sanoa, että se on jo todella vähän ja ylittyy jo jogurtteja/mysliä/muroja ym. syövissä perheissä jo pelkästään yhdellä annoksella ilman minkäänlaisia karkkeja ym. Suomessahan meillä on jopa tuplasuositukset eli 10%, mutta uskon että piakkoin seuraamme WHOn linjaa.

Jatkuvasti kasvavat muistihäiriöongelmat voivat myös johtua elintavoista ja juurikin paljolti myös sokerista. Aivot tarvitsevat runsaasti puhdasta verta ja tasapainoisen verensokerin tuomaa energiaa. Huonosti toimiva maksa ja insuliiniresistenssi vaikuttavat myös aivoihin. Insuliini vaikuttaa aivoissa ravinnon ottoon ja säätelee muistiin ja oppimiseen liittyviä tehtäviä (lapset!!!). Toisaalta insuliinin vaikutuksen heikkeneminen lisää aivojen rappeutumisen ja dementian riskiä.


Kirjan alkuosa käsittelee kattavasti maksan vaikutusta terveyteemme ja sen toimintaa. Ja koska kaikki liittyy kaikkeen, käydään läpi myös muita ruuansulatuselimiä ja kehon muita toimintoja. Toinen osa koskee oikeastaan nykyaikaista länsimaista elämäntapaa. Mikä siinä vaikuttaa maksaan ja terveyteemme tuhoisasti. Nämä ovat ehkäpä aikalailla herättävää luettavaa. Tieto lisää tuskaa.

Kolmas osa oli kaikkein mielenkiintoisin, sillä siinä käsiteltiin kattavasti sitä mitä tehdä konkreettisesti. Minkälaiset elämäntavat ja ruokailutottumukset olisivat hyviä maksalle ja kokonaisterveydellemme. Jopa minunlaiselleni hifistelijälle sieltä löytyi uutta mietittävää ja käyttöönotettavaa. Kirja sisältää myös viikon ruokavalion sekä reseptejä. Näiden parissa jatkan blogissakin myöhemmin mm. reseptejä ym. testatessa.

Kotona palstalta löytyi paljon mansikoita ja paljon terveyttä antavaa puuhastelua. Illalla mansikoiden seuraksi tein lapsellekin maistuvaa chia-banaani-manteli-vanukasta. Päivällä ylemmän kuvan vihreät muuntuivat mehuksi, sekin onneksi lapselle maistuu hyvin.


Aamupalalla jatkettiin samalla linjalla. Smoothieen tuli viimeisiä pakastemustikoita ja vadelmia, hyviä öljyjä, lehtikaalia ja kurkkua, vegeproteiinia ym. kaikenlaista mukavaa. Ja free range kananmunat täydellisesti keitettynä kylkeen. Muutapa ei tarvitsekaan.


Pikkuhiljaa palstalta alkaa saada satoa toivottavasti yllin kyllin, joten heinä ja elokuun saa vetää aika vihreällä linjalla. Ja kuten kirjassa todetaan:

Hyvä ruokavalio syntyy tarvittaessa ilman viljoja, maitotuotteita, lihaa tai hedelmiä, mutta ei koskaan ilman kasviksia. 
Marja Ruuti - Terve maksa
 Joten kohti palstaa siis!

Rakkaudella
iive

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)