perjantai 30. marraskuuta 2012

Kadonnut?

Kettuuntunut blogaaja on kadonnut käsityömaailmaan.
Näköjään kaikki muu tässä naisessa prakaa paitsi sormet (ja niissäkin on hirveä ihottuma, mur, mur) ja mielikuvitus.
Treenaaminen ei nyt siis toimi kun jalka kipuilee välittömästi treenin jälkeen tai itseasiassa kipuilee koko ajan kun töissä joutuu jalkojen päällä olemaan. Selän ja niskojenkin kanssa olen saanut taistella ja viettää aikaani muunmuassa kaulatuen kanssa hengaillen...

Että silleen. Jospa sitä sinne salille tai jonnekin edes joulukuussa?

iive

maanantai 12. marraskuuta 2012

Kadonnut salitreeni

Lapsiparkkipäivä ja minä suunnistin jälleen Zumbaamaan enkä salille. Tai kävin mie tanssimisen jälkeen vähän vatsa ja selkälihaksia tekemässä.
En tiiä mikä siinä salille menemisessä on nyt niin vaikeeta?
Kai ne tuskaiset muistot varmaan kun aina kun pääsee alkuun niin sairastumisten vuoksi aina jää kaikki kesken.

Haastan kuitenkin itseni ennen joulukuun ensimmäistä päivää käymään vähintäänkin kerran salilla. Piste.

Tekisi ihan hyvää noille jaloillekin. Nytkin on jalat täynnä linimenttiä ja kääritty vielä lämmittävän peiton sisään. Aika sauna-olo noilla koivilla, mutta minkäs teet kun tuntuu että ne hajoaa vuorotellen eri paikoista ja en edes tiedä miksi.

iive

ps. Kerrankin oon ajoissa menossa nukkumaan. Kello on vaille yhdeksän ja tämän kirjoituksen jälkeen mie sanon KUKKUU ja painun untenmaille. Aamulla kello taas soi ja soi ja soi ja soi...

lauantai 10. marraskuuta 2012

Tasatahti

Porin juoksukoulua harrasteltu tämä viikko ja tänään tunti Zumbaa. Ei sen kummempaa. Molemmat tuntuu hyvälle, niin juoksu kuin Zumbakin. Töissä parisen iltaa kipittelin uusilla työkengillä ja muistin laittaa tukisukat (hyi kuinka ällön kuuloista, mutta onneksi mun sukat on mustat...) jalkaan. Ei ollut niin väsyneet jalat kuin normaalisti. Joskus mittasin iltavuoron askeleet mittarilla ja tuli jotain yli 10 000 askelta ~8h aikana. Kannattaa muuten tsekata Terveyskirjaston artikkeli Jalkaterveys osana työterveyshuoltoa. Oikein hirvittää kun ihmiset vetävät crocs-kopioissa pitkin päivää. Voihan ne tietysti sopiakin jollekin, mutta useimmille ei vaikka se ei heti siltä tuntuisikaan.

Kuva via weheartit
Fyysinen toimintakyky ja kuormittuminen
Työasennot, -liikkeet, voimankäyttö ja työtavat kuormittavat liikuntaelimiä monilla eri tavoilla. Kuormitus voi olla tilanteen ja työntekijän kannalta sopiva, tai se voi haitata työntekijän terveyttä.

Tavallisimpia työn fyysisiä kuormitustekijöitä ovat

  • ruumiillisesti raskas työ,
  • taakkojen käsittely,
  • staattiset tai hankalat työasennot (esim. kumarassa työskentely),
  • jatkuva paikallaan istuminen,
  • käsien voiman käyttö ja
  • toistotyö.
Raskas, dynaaminen suurilla lihasryhmillä tehtävä lihastyö, jossa tarvitaan energiaa liikuttamaan oman kehon painoa, kuormittaa erityisesti verenkiertoelimistöä. Taakkoja käsiteltäessä, kuten nostamisen, kantamisen, työntämisen ja vetämisen yhteydessä, suuret lihasryhmät toimivat sekä dynaamisesti että staattisesti. Työkuormitus kohdistuu sekä verenkiertoelimistöön että liikuntaelimiin, erityisesti selkään.

Suurten lihasryhmien dynaamista ja staattista työtä tarvitaan

  • maa- ja metsätaloudessa, 
  • rakennustöissä, 
  • kuljetustehtävissä, 
  • hoito- ja hoiva-alalla sekä 
  • satunnaisesti erityisammateissa, kuten palomiehen ja poliisin työssä.
 
Meillä hoitotyössä kroppa rasittuu aikalailla. Istumaan ei tosiaankaan joudu (siksi tuo kohta yliviivattuna) tai jouda. Onneksi on hyvä työpaikka niin aikaa asiakkaalle on. Voisihan sitä tehdä tietenkin hirveällä kiireellä ja hosumisella hommat, sitten kerkeäisi istuskelemaankin. Ei vain sovi ihan mun moraalille.

Kuva via weheartit
Zumbassa oli ihanaa kun on käynyt siellä nyt vähän useammin niin on jo tuttuja biisejä ja muistaa askeleet. Ihana vaan antaa mennä ilman, että joutuu miettimään koko ajan. Rento liikkuminen tuntuu hyvälle, tosin juostessa ja Zumbassa kyllä sykkeet nousee aikalailla korkeiksi, silti se tuntuu rennolta.

Hyvää isänpäivää kaikille isille!
Me syödään ainakin mustikkapiirakkaa :)

iive

tiistai 6. marraskuuta 2012

Lenkillä

Monelle muulle yhdellä lenkillä käyminen ei olisi kovin Big Deal. Minulle oli, tänään.
Juoksemassa olen tainnut käydä viimeksi Joensuussa, ei mennyt kovin hyvin. Itseasiassa meni ihan päin männikköä ja vähän enemmänkin. Lonkankoukistajat jumissa ja koko nainen jumissa. Aikaakin tuosta on vaikka kuinka. Monta kuukautta tai jotain?
Nyt ensimmäinen päivä Porin juoksukoulua. Ajattelin mennä tuon läpi nyt talven / kevään aikana. Eli en siis tuossa tahdissa varmaankaan. Mutta katsotaan nyt.

Illalla sen jälkeen kun olin laittanut Lintusen nukkumaan, istuin sohvalle, niin kuin aina edellisinäkin iltoina. Sen sijaan, että olisin uppoutunut netin syövereihin tai NCIS sarjan murhamysteeriin (tai mitä siellä nyt tänään olikaan sillä EN katsonut!) kroppa sanoi minulle tahtovansa lenkille.
Ei mikään kutsumaton vieras ollut tämä mieliteko.
Alankohan parantua?
No kohta saan kuitenkin flunssan kun koko muu perhe on siinä jo. Eipä sillekään mitään voi eikä se ikuisesti kestä.

No, mut hei!
Muistakaapa kaikki HEIJASTIN!
Tuli aika monta tyyppiä vastaan kenellä ei ollut mitään ja mustat vaatteet :(

Kuva via Kouvolan Sanomat

Itse juoksin heijastinliivin päällä ja otsalamppu päässä. Kengissä on heijastimet, sekä jalassa neonkeltaiset säärystimet :)

iive

perjantai 2. marraskuuta 2012

Hyvä uni

Viime aikoina eteen on tullut paljonkin puhetta unettomuudesta, unirytmistä, unihäiriöista ja kaikenlaisesta mikä vain voi liittyä uneen.

via weheartit

Itsekin olen tänään taas kärsinyt unettomuuden riesasta, tällä kertaa kuitenkin yllättävästi keskeytyneiden liian lyhyiden unien osalta, yleensähän kärsin nukahtamisvaikeuksista. Niin tai näin, hyvä uni jäi haaveeksi taas.

Hyvästä unesta nauttiva ihminen nukahtaa vaivatta, ei heräile yöllä turhaan tai häiritsevästi ja on aamulla virkistynyt ja pirteä.

Huonosta unesta "nauttivia" on maailmassa monta. Haittaavia tekijöitä ovat ympäristötekijät (melu, kylmyys, kuumuus, huono nukkumispaikka jne.), unihäiriöt ja muut elämän stressitekijät. Ja vaikka kuinka olisi hyvä sänky, puhtaat vuodevaatteet, sopiva lämpötila, ei stressiä niin osa meistä ei vain nuku, nukahda tai nukkuu todella huonosti ilman mitään erityistä syytä. Aamulla hän herää väsyneenä ja rasittuneena kohti uutta unetonta yötä.

via weheartit

Vinkit Hyvän unen tavoitteluun on kuin suorituslista, niinpä koko nukkumisesta tuleekin helposti suoritusta kohti onnistumista tai pettymistä. Netti on neuvoja pullollaan, kuten tämäkin listaus ihan vallan hyviäkin vinkkejä. Harmi vain että ei näillä pitkäaikaista unettomuutta millään lailla auteta.
Hyvinvointipolun nettisivuilla kirjoitetaan:

Konsteja hyvään uneen
  • Mene vuoteeseen vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi
    • Kyllä näin teen, sillä olen aina väsynyt.
  • Jos uni ei tule, nouse ylös ja yritä uudelleen vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi
    • Jos nousisin en ikinä nukahtaisi
  • Luo nukkumista edistävät olot. Pimeä, viileä, tuuletettu ja meluton makuuhuone ja hyvä patja auttavat nukahtamista
    • Tämäkin löytyy
  • Vältä kahvia, energiajuomia, nikotiinia ja alkoholia 3-6 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Pienetkin alkoholimäärät huonontavat voimakkaasti unen laatua
    • Kiitos, en käytä alkoholia laisinkaan enkä kahvia ennen nukkumaan menoa
  • Tee jotain rentouttavaa ennen nukkumaanmenoa. Hanki vaikka rentoutuskasetti ja kuuntele sitä. Kudo sukkaa, lue, ota lämmin suihku, juo lämmintä maitoa tms.
    • Kasetit on kuunneltu, sukat kudottu (tosin jään jumittamaan neuleen kanssa pitkin yötä).
  • Voit myös nauttia pienen iltapalan juuri ennen vuoteeseen menoa. Useimmiten kevyt iltapala on hyväksi nukahtamiselle
    • Siellähän se massussa luuraa, ihmiset yleensä syö iltapalaa.
  • Harrasta liikuntaa niin, että se päättyy muutama tunti ennen nukkumaanmenoa
    • Harrastaisin jos jaksaisin, onneksi nykyään jaksan taas. Mitään vaikutusta nukkumiseen tällä ei kyllä ole, muuten kuin huonontavasti.
  • Vältä älyllistä ponnistelua vaativien tehtävien tekemistä juuri ennen nukkumaanmenoa.
    • Hmm... älyllistä? :)
  • Opettele tarvittaessa käyttämään korvatulppia
    • Opeteltu, herään kun korvat hikoavat enkä saa enää sen jälkeen unta.
  • Villasukat voivat auttaa hyvän unen saamisessa
    • Sukat tai ei, ihan sama kunhan ei ole liian kylmä tai kuuma.
  • Mene nukkumaan ja herää joka päivä suunnilleen samaan aikaan, niin elimistösi tottuu oikeaan rytmiin
    • Voisinkin. Vuorotyöläinen elää työn mukaan. Nyky-yhteiskunta on sairas kun ihmiset pakotetaan tekemään vuorotyötä.
  • Mielipaha estää unen tuloa, joten yritä ajatella miellyttäviä asioita ennen nukkumaanmenoa
    • Kyllä näin teen, yleensä yritän olla ajattelematta yhtään mitään.
Ja siltikään kaiken tämän jälkeen uni ei tule ja kun se tulee niin herään, pyörin ja hyörin ja katson kelloa ja lasken tunteja minuutteja siihen kun on aika nousta. Olen kärsinyt unettomuudesta jo 20 vuotta, olen nyt 30 vuotias. Yksikään lääkäri ei ole ollut ikinä kiinnostunut unettomuudestani. Yksikään lääkäri ei ole tiennyt mitä asialle täytyisi tehdä, vaan ainoa neuvo heiltä on ottaa unilääkettä. Se jos mikä on erittäin HUONO neuvo. Luojan kiitos olemassa ovat sentään melatoniini-valmisteet, jotka edes hieman parantavat tilannetta.

Onko siellä muualla unettomia? Oletko sinä löytänyt keinon voittaa unettomuus vai kärvisteletkö juuri ja juuri siedettävän tasapainon kanssa?

*****

Ja sitten uutisia lääkekoulutuksesta!
Tulevaisuudessa (ja ehkäpä tosiaan jo muutaman vuoden sisällä) on tulossa markkinoille uusi uniongelmiin sopiva lääke, joka uniongelmissa auttamisen lisäksi saattaa vieläpä laihduttaa! Kuulostaako uskomattomalta? Niin minustakin, uskon sitten vasta kun näen tai koen. Mutta tässäpä vähän linkkivinkkiä ja informaatiota aiheesta :)

Uskottava(?) terveyssivusto Tohtori.fi kirjoittaa aiheesta artikkelissaan jo vuonna 2006.
 Bristolin yliopiston tutkijat ovat kokeilleet uudenlaista nukahtamislääkettä, joka parantaa unen laatua, mutta sen lisäksi se voi periaatteessa parantaa muistia ja laihduttaa. Orexin-RA-1 -nimisen lääkkeen kehitystyö tähtää unilääkkeeseen, jolla ei olisi perinteisten unilääkkeiden haittavaikutuksia, kuten riippuvuutta, sietokyvyn kasvua, päiväaikaista tokkuraisuutta ja muistin heikkenemistä. Uusi lääke toimii vaikuttamalla oreksiini-nimiseen hormoniin. Oreksiini on yhteydessä narkolepsiaan, joka aiheuttaa hallitsematonta päiväaikaista nukahtelua. Myös nukahtelijan kehon tahdonalaiset lihakset halvaantuvat, mistä voi seurata kaatuilua ja loukkaantumisia.
Toinen luotettava tietoiskusivusto Wikipedia tuuma näin
Almoreksantti on oreksiini-reseptorin antagonisti, joka on kehitteillä oleva lääke unettomuuteen. Actelion-lääkeyhtiön lääkekehitys on edennyt lääkkeen suhteen pitkälle ja lääke saattaa olla tulossa markkinoille muutamassa vuodessa.
Oreksiini on hypotalamuksessa kylläisyyteen ja pirteyteen (uneliaisuuteen) vaikuttava välittäjäaine.
via weheartit

Toivottavasti te nukutte jo :)

iive

torstai 1. marraskuuta 2012

Tapaus kala!

Meidän perheessä ei syödä kalaa lähes ollenkaan.
Minusta on vaikea tehdä kalaa, ehkä vieläkin vaikeampaa ostaa sitä.
Ennen oli ennen kun kalaa sai järvestä itse ihan "ilmaiseksi" nyt kun suuntaat kalatiskille ja katsot kuinka paljon kala maksaa, suupielet venähtävät alaspäin.

Kuva: maku.fi Kuvaaja: Toni Härkönen

Evira tuumaa asiasta näin:

Kalan syöntisuositukset

Kala on suositeltavaa ravintoa, ja sen käyttöä tulisi lisätä. Kala sisältää terveellisiä rasvahappoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia. Kala on erityisen hyvä n-3 rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde.  Kalan hyödyllisten rasvahappojen on osoitettu vähentävän sydän- ja verisuonitautiriskiä.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan

  • kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa
  • eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen.
Ja sitten olisi se ekologinenkin aspekti... no ei siitä sen enempää tällä kertaa, sillä perheemme kalankulutus on sitä luokkaa, että aivan sama mitä syömme. Tulevaisuudessa on toisin kun syömme enemmän kalaa!

*****

Tänään syödään lohikastiketta ja lankkuperunoita. Uskon että tulee hyvää :)
Tuli nimittäin vähän älyttömän hyvää!
Eli lohikastiketta, lankkuperunoita ja rucola-siemen-vihersalaattia.
(En kyllä jaksanut syödä tuota kaikkea... pikkaisen tuli annoskoossa liioiteltua)

Taustalla myös Lintusen annos. Samat sapuskat menee sillekin kuin meille ja kala tälle neidille maistuu aina!

*****

Netistä etsin vinkkejä kalaruokiin ja tässä linkkejä resepteihin. 
Huom! En ole näitä vielä testannut, joten en vastaa reseptien toimivuudesta! :D

Paistetut ahvenfileet (vois tehdä pakastefileestä myös?)

 Muitakin kalareseptejä olisi kiva löytää sen ainaisen uunilohen tilalle, joten pistäkääpä vinkkiä!

iive